Banki wspierają e-państwo

BANK 2016/12

Zaangażowanie sektora bankowego w rozwój administracji publicznej powoli zbliża nas do powstawania zrębów e-państwa. To, co przez lata było tylko hasłem, powoli staje się rzeczywistością. W pewnym sensie przyczyniły się do tego także rosnące zagrożenie cyberatakami oraz walka z szarą strefą gospodarki.

Adam Żółw

Sprawy urzędowe najczęściej załatwiamy przez telefon, rzadziej przez internet. Śląska gmina Lędziny umożliwia załatwienie 302 spraw przez sieć, ale z tej możliwości skorzystało przez półtora roku zaledwie… 5 osób. Jak wynika z danych CFI Group, aż 60% obywateli wciąż woli załatwić sprawy urzędowe przez telefon niż skorzystać z internetu. Aby to się zmieniło, musi powstać odpowiednia infrastruktura, a wtedy ciężar kontaktów obywateli z urzędami przeniesie się do sieci.

Niestety, cyfryzacja kontaktów obywateli ze strukturami państwa wciąż kuleje. To dziwne, bo banki mają doskonale wypracowane procedury identyfikacji osób. Można zatem wyobrazić sobie sytuację, że państwo wykorzystuje je również do identyfikowania obywateli.

Pierwsze ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI