Gospodarka: Konkurencja czy współpraca

NBS 2017/09

Czy musimy mieć, by korzystać? Czy warto udostępniać innym to, z czego nie korzystamy? Czy możemy żyć taniej?

Piotr Masiukiewicz

Fenomen sharing economy to zjawisko ostatnich lat w krajach rozwiniętych; będące społeczną reakcją na kryzysy, pułapki zadłużenia, wysokie zyski wielkich korporacji, niszczenie środowiska czy marnotrawstwo su­rowców i produktów. To nie tylko nowa teoria, ale i wielki ruch społeczny. Obserwacja funkcjonowania gospodarki współdzielenia wskazuje, że zaczął się nowy okres edukacji rynkowej i racjonalności ekonomicznej w zachowaniach konsumentów. „TIME Magazine” nazwał sharing econo­my jedną z 10 idei, które zmienią świat.

Rynek działający na zasadzie peer-to-peer (P2P; czyli konsument dla konsumenta) wydaje się mieć dużą przy­szłość, ale stanowi poważne zagrożenie konkurencyjne dla wielkich korporacji finansowych, handlowych i usługowych. Jakie będą reakcje dużych firm, trudno obecnie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI