Marketing 4.0 – czyli Philip Kotler, Hermawan Kartajaya i Iwanam Setiawan szukają skutecznych metod w marketingu ery cyfrowej

Polecamy

Zawsze chętnie sięgam po książki Philipa Kotlera autora światowego bestsellera „Marketing Management: Analysis, Planning, and Control”, który od 1967 roku doczekał się już 15 kolejnych edycji. Tym razem z Hermawanem Kartajayą i Iwanem Setiawanem z MarkPlus Inc. podpowiada jak dziś dotrzeć z przekazem o produktach i usługach do świadomego konsumenta, który ma nieograniczony dostęp do informacji w internecie i w sieciach społecznościowych.

Dlatego nie sprawdzają się dotychczasowe sposoby prowadzenia marketingu, a spotykamy się z paradoksami związanymi z mocno powiązanymi z sobą klientami. Dowiemy się, kim są „netizeni” oraz dlaczego to kobiety dziś są dyrektorami finansowymi, kierownikami do spraw zakupów i menedżerami zasobów rodzinnych. Jak się okazuje, ważne jest zrozumienie zasad „marketingu 4.0” i integracji metod tradycyjnych z cyfrowymi.

Dużo uwagi autorzy poświęcili nowym sposobom marketingu w czasach gospodarki cyfrowej w tym miernikom produktywności marketingowej – współczynnikom PAR i BAR. Piszą też o archetypach i najlepszych praktykach w marketingu, a także między innymi o marketingu humanocentrycznym i służącym budowaniu więzi. „Marketing 4.0” to pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy nie mieli dotychczas okazji zapoznać się z obecną analityką i informatyką związaną z marketingiem. W skondensowanej formie, bez zbędnej teorii, otrzymamy podstawy wiedzy o nowych sposobach wydawania pieniędzy przez konsumentów oraz o wpływowych subkulturach. Nie brakuje praktycznych przykładów, jak marketing 4.0 wspiera produktywność poprzez zaangażowanie konsumentów. Porad jak to zaangażowanie utrzymać na każdym etapie ścieżki zakupu, którą pokonuje konsument również w świecie cyfrowym. Okazuje się, że przejście od marketingu tradycyjnego do cyfrowego nie jest wcale takie trudne.

Każdy rozdział kończy się podsumowaniem, co ułatwia wykorzystanie książki w roli codziennego przewodnika. Wiele dostępnych dziś w marketingu metod nie jest w Polsce dostatecznie znanych, nie mówiąc już o ich praktycznym wykorzystaniu. Przykładem tzw. grywalizacja, czyli prowokowania pożądanych zachowań z wykorzystaniem zasad stosowanych w grach takich jak przechodzenie na wyższe poziomy statusu w programach lojalnościowych. Warto dotrzeć do epilogu, w którym autorzy zajęli się efektem „WOW!” i tym, że nie należy go zostawiać przypadkowi. Dzięki wydawnictwu MT Biznes, polscy czytelnicy mogą zapoznać się z tą atrakcyjną pozycją w zaledwie kilka miesięcy po jej wydaniu anglojęzycznym.

Warto dodać kilka słów o współautorach pracy. Hermawan Kartajaya jest założycielem MarkPlus, Inc. – największej firmy świadczącej usługi z zakresu konsultingu marketingowego w Indonezji, a Iwan Setiawan jest jej dyrektorem operacyjnym. Można też odnotować, jako ciekawostkę, że podobizna Philipa Kotlera znalazła się nawet na znaczkach pocztowych wydanych w Indonezji, w uznaniu jego zasług dla rozwoju nowoczesnego marketingu.

  • Marketing 4.0. Era cyfrowa
  • Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan
  • ISBN: 978-83-8087-190-8
  • format 158 x 233 mm
  • 218 stron
  • Oprawa miękka
  • Wydawnictwo MT Biznes
  • Data Premiery: 2017-10-13

 

Bohdan Szafrański