Polacy chcą płacić kartą

Raporty

Niemal połowa polskich konsumentów nadal nie ma realnego wyboru między płatnością kartą a gotówką. 47% ankietowanych sygnalizuje, że nie we wszystkich okolicznych sklepach i punktach usługowych może płacić kartą, a 7% – że wciąż stanowią one większość.

Dla niemal 1/5 badanych Polaków (18%) jest to niedogodność, ponieważ chcieliby płacić kartą w punktach sprzedaży w swojej okolicy, ale te nie oferują takiej możliwości – wynika z ostatniego badanie opinii przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Mastercard.

Pytani o to, gdzie najtrudniej znaleźć terminal płatniczy, ankietowani najczęściej wskazują targi i bazarki (75%), automaty z napojami lub przekąskami (56%), punkty usługowe, takie jak warsztat samochodowy, szewc czy stolarz (53%), a także transport publiczny, np. autobus czy tramwaj (50%). Niewiele lepiej sytuacja wygląda w gabinetach lekarskich, w tym dentystycznych (48%), a także w salonach fryzjerskich lub kosmetycznych (48%). Terminali płatniczych, według ankietowanych, nadal brakuje też w małych sklepach osiedlowych (47%).

Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się przyjmować płatności bezgotówkowe, mogą liczyć na namacalne korzyści. W badaniu Mastercard połowa Polaków deklaruje, że w takiej placówce będzie kupować częściej, a 2/3 poleci go innym. Większy ruch to oczywiście wyższe przychody przedsiębiorcy. 1/3 konsumentów jest skłonna wydawać wyższe kwoty w punkcie sprzedaży, który udostępni terminal płatniczy. – Technologia przyzwyczaja konsumentów do tego, że kupowanie jest szybkie i wygodne. Te rosnące oczekiwania wobec sprzedawców szczególnie dobrze widać w naszym kraju, ponieważ Polacy są otwarci na nowe rozwiązania w handlu i chętnie uczą się z nich korzystać. Te ułatwienia dla konsumentów to nie tylko zakupy online, ale też płatności bezgotówkowe. Nasze dane pokazują, że Polacy szczególnie polubili transakcje zbliżeniowe, które postrzegają jako rozwiązanie skracające kolejki do sklepowych kas i które w ciągu 10 lat od ich wprowadzenia w Polsce stały się codziennością – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Najnowsze dane Mastercard potwierdzają, że w ciągu 10 lat od udostępnienia w Polsce technologii zbliżeniowej, stała się ona dominującym rozwiązaniem płatniczym, bez którego użytkownicy kart nie wyobrażają już sobie zakupów. Pierwsza karta zbliżeniowa w Polsce, wydana przez Bank Zachodni WBK karta Maestro PayPass, pojawiła się w grudniu 2007 r. Tym samym Polska stała się pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, do którego zawitała ta technologia. Od tamtej pory nasz kraj wyrósł na globalnego lidera, jeśli chodzi o popularność płatności zbliżeniowych. Konsumenci nad Wisłą korzystają z nich 3-krotnie częściej niż ci w innych krajach Europy.

MasterCard