Redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”: Trendy IT@BANK

BANK 2016/11

Doroczna konferencja IT@BANK A.D.2016 to dla uczestników możliwość poznania opinii wybitnych ekspertów od bankowego IT. Od wielu lat uważana jest za jedno z najważniejszych w kraju wydarzeń dotyczących informatyki dla sektora finansowego.

Stanisław Brzeg-Wieluński

Dzięki obecności ekspertów podczas paneli dyskusyjnych, obradach Rady Programowej, udało nam się przez te lata wspólnie wskazać najważniejsze kierunki rozwoju e-gospodarki i e-państwa. Dotyczyło to dziś tak oczywistych technologii, jak: mobility, cloud computing, big data, sztuczna inteligencja (AI), multi- i omnichannell etc. Przewidując ewolucję technologii informatycznych, wielokrotnie byliśmy pionierami.

My jako organizatorzy, ale przede wszystkim nasi prelegenci, naukowcy, zapraszane przez nas bankowe osobowości. Nasza konferencja rośnie wraz z coraz szybszą rewolucją technologiczną, która każdego dnia zmienia otaczający nas świat. Choć polskie banki oceniane są od dawna jako globalni liderzy IT, to mimo sukcesów, działają w coraz bardziej niesprzyjających okolicznościach. Wiele już napisano o niskich zwrotach z zaangażowanego kapitału, duszących regulacjach, ale dodatkowym problemem staje się rosnące ryzyko prawne.

Bruksela i Warszawa starają się swoimi dyrektywami, rekomendacjami zwiększyć odpowiedzialność banków za błędy ich klientów. Chodzi mi o liczne wyłudzenia dostępu do konta oraz coraz częstsze wyroki sądów nakazujące bankom wypłatę odszkodowania dla „oszukanego konsumenta, który miał w umowie klauzulę abuzywną”. Cyberbezpieczeństwo w skali banków i całego państwa stało się nie tyle wyzwaniem, ile wręcz warunkiem sine qua non przetrwania struktur III RP wobec rosnącej fali ataków hakerów. Informatycy bankowi już dziś stali się realnymi, a nie wirtualnymi cyberżołnierzami Polski zaangażowanymi w takie programy jak „500 +”, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa i wiele innych. Dyrektywa PSD2 dodatkowo nie ułatwi bankom życia z perspektywy zachowania reguł bezpieczeństwa i ciągłości procesów wewnątrzbankowych.

imageTo duży problem, bo bankowe back office wymaga sporych inwestycji, nie tylko z powodu wieku urządzeń, ale wyzwań ze strony fintechów, które skutecznie rywalizują z bankami w dziedzinie płatności, internetowych kantorów itp. Dlatego nasza konferencja IT@BANK 2016 jest tak bardzo bankom potrzebna. Powinna im wskazać kierunki rozwoju systemów informatycznych. Zwłaszcza tych dotyczących autoryzacji klientów, obróbki ich danych, optymalizacji kosztów, ochrony przed cyberprzestępcami, szybkiego wdrażania nowych rozwiązań. Dziękując za obecność na tegorocznym IT@BANK 2016, zapraszamy do lektury naszego miesięcznika!