SIX Payment Services – prognozy rozwoju polskiego rynku płatności bezgotówkowych w 2017 roku

Polecamy

SIX Payment Services, jeden z większych europejskich agentów rozliczeniowych przewiduje, że rok 2017 będzie kolejnym w upowszechnieniu i rozwoju płatności elektronicznych. Znaczący postęp nastąpi zwłaszcza w implementacji rozwiązań mobilnych, tworzeniu nowych usług oraz integracji kanałów sprzedaży. SIX obsługuje szwajcarskie centrum finansów i stale wprowadza udoskonalenia. Systemy przygotowane są do radzenia sobie z bardzo dużymi obciążeniami. Są stabilne, bezpieczne i niezawodne. W firmie obecnie jest zatrudnionych 4058 osób w 35 lokalizacjach w 25 krajach. Warszawa staje się jednym ze znaczących lokalizacji. Tu właśnie powstaje Centrum Usług Wspólnych, które od stycznia 2017 roku będzie przejmować obsługę klientów z innych krajów w ich ojczystych językach. Jak podkreślali przedstawiciele firmy w czasie spotkania z dziennikarzami, trwa już rekrutacja pracowników, którzy poza językiem polskim posługują się też językiem niemieckim, węgierskim, włoskim itp. W warszawskiej siedzibie firmy jest już gotowych 157 „biurek”. Rozpoczynający się proces rekrutacji ma być prowadzony we współpracy między innymi z uczelniami wyższymi.

Płatności bezgotówkowe – inny model biznesu?

Wzrost liczby transakcji realizowanych przy użyciu kart płatniczych i punktów ich akceptacji nie jest niczym nowym. Jak podano, w 2015 roku wartość transakcji dokonanych kartami przekroczyła 175 mld zł i była wyższa o 22 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Liczba transakcji zwiększyła się o ponad 1/3. Podobne wzrosty obserwujemy również w tym roku. SIX Payment Services ma tylko 10% udziału naszym krajowym rynku POS. Stawia za to na oferowanie usług, w których płatność jest tylko jednym z elementów związanych z obsługą klienta. Chodzi raczej o dostarczanie kompleksowej usługi i wartości dodanej dla konkretnego środowiska odbiorców. SIX Payment Services chce wykorzystać doświadczenie ze współpracy z firmami technologicznymi na różnych rynkach przy obsłudze branż takich jak na przykład: hotelowo-restauracyjna, travel i e-Commerce. Firma nie chce konkurować kosztem podstawowej usługi, jaką jest obsługa płatności.

Zwrócono uwagę, że dzięki odpowiednio zabezpieczonej aplikacji oraz nośnikowi, jakim jest smartfon wyposażony w technologię zbliżeniową, funkcjonalność telefonu może znacznie przewyższać możliwości karty płatniczej zarówno w świecie online, jak i offline. Pozwala to wbudować w proces płatności funkcje lojalnościowe, marketingowe oraz aktywności społecznościowe. Znaczącym poszerzeniem możliwości, jakie daje aplikacja zainstalowana w smartfonie, jest wykorzystanie beaconów (mały nadajnik sygnału radiowego). Jeśli klient znajdzie się w zasięgu nadajnika np. w pasażu handlowym lub obok sklepu, może otrzymać spersonalizowaną informację marketingową. Jak podano, SIX Payment Services wspólnie z partnerami wdraża rozwiązania integrujące wiele kanałów sprzedaży, do tej pory działających osobno, a coraz większa liczba sprzedawców wdraża lub przygotowuje się do wdrożenia tego typu rozwiązań. Zaletą oferty firmy ma być obsługa wielu kanałów i rynków. W takiej sytuacji sprzedawca nie musi współpracować z wieloma podmiotami w kraju i za granicą (utrudnienia związane z odrębnym raportowaniem lub rozliczaniem transakcji).

161130.SIX.01

Wiele możliwości

Wprowadzenie beaconów na stacjach paliw (to jeden z projektów SIX Payment Services) pozwala klientowi wykonać płatność bezpośrednio przy dystrybutorze. Nie musi wchodzić do budynku. Klient jest zadowolony, ale traci się okazję, by mu coś przy okazji dodatkowo sprzedać. Dlatego w aplikacji konieczne okazało się dodanie np. reklamy. Jak podano, trwają rozmowy z francuskim partnerem, który przygotowuje system dla telefonów komórkowych pozwalający na samodzielne skanowanie przez klienta produktów w sklepie i automatyczne zamknięcie transakcji przy opuszczaniu sklepu z wybranymi zakupami (do aplikacji jest dołączona karta płatnicza). W takim sklepie nie jest już potrzebna odrębna strefa kas. Trzeba się też zgodzić z tezą, że typowy terminal POS odchodzi w przeszłość, jak też, że pojawiają się nowe funkcjonalności, na przykład może stać się urządzeniem fiskalnym połączonym online z urzędem skarbowym (taką funkcjonalność wdrożono na Węgrzech).

Bohdan Szafrański