SMS skutecznie skłania do zakupów, szczególnie w Czarny Piątek

Z rynku

Już nie sprzedaż bezpośrednia, newslettery czy telemarketing są najskuteczniejszymi sposobami dotarcia do klienta i skłonienia go do zakupu towaru lub usługi. Prymusem technik sprzedaży stał się SMS marketing, a najnowszym tego potwierdzeniem są rekordowe wyniki sprzedaży w trakcie sławnych: Black Friday i Cyber Monday. Świadczą o tym dane zarówno zza oceanu jak i uzyskane od polskich sprzedawców.

Dane #Gemius: aż 96 osób na 100 odczytuje każdą otrzymaną wiadomość #SMS, a 91 proc. osób uznaje ją za istotną #BlackFriday #e-handel

SMS marketing łączy w sobie zalety i eleminuje wady wszystkich technik sprzedaży, które królowały wcześniej. W przeciwieństwie do newslettera, z samej swojej istoty (SMS – krótka wiadomość tekstowa) lakonicznie informuje i zachęca do skorzystania z oferty, zwłaszcza promocyjnej lub w ramach wyprzedaży. To sprawia, że kandydat na kupującego – w przeciwieństwie do newslettera, który od razu trafia do spamu albo przekazywany jest bez otwierania do kosza – przynajmniej zapoznaje się z ofertą. Nie jest też uciążliwy i irytujący jak telefon od marketera, choć spełnia podobą rolę.

SMS poprzedzony e-mailem

Nadal skuteczny pozostaje także mikst: e-mail (ale jednorazowy, nie newsletter) połączony z SMS-em.

W ubiegłym roku Redlink, który zajmuje się komunikacją marketingową, w okresie Black Friday-Cyber Monday wysyłał średnio na godzinę ponad 5 mln wiadomości e-maili i SMS na zlecenie swoich klientów. Jaki model komunikacji najczęściej wybierali sprzedawcy? Największy odsetek decydował się na wysyłkę e-maili, ale spora część łączyła je dodatkowo z wiadomościami SMS, dzięki czemu udawało się uzyskać niezwykle korzystny efekt synergii.

Nic dzwinego, że w tym roku liczba SMS-ów z informacjami o ofercie Black Friday oraz Cyber Monday zwiększyła się aż o 20 proc. – Wzrost liczby kampanii marketingowych nie dziwi, jeżeli spojrzymy na ogólne dane mówiące o rosnącej wartości e-mail marketingu na świecie. Z raportu opublikowanego przez Transparency Market Research wynika, że już w tym roku wartość rynku e-mail marketingu przekroczy 5 mln dolarów. A w 2025 roku wzrośnie do ponad 20 mln dolarów przy rocznej dynamice na poziomie aż 19 proc. Ten trend widać również w Polsce – mówi Michał Walachowski, Dyrektor Zarządzający EmialLabs.

Piorunujący efekt promocji

Jak bardzo skuteczne były te działania, można przekonać się na przykładzie sklepów internetowych, które mogą najszybciej podsumować wyniki akcji promocyjnych. Zgodnie z danymi platformy Shoper, w tegorocznej edycji Black Friday sklepy odnotowały aż o połowę większy ruch niż w Czarny Piątek 2016. Tego dnia przychody w e-sklepach wzrosły o 189 proc. w porównaniu do średniej ze wszystkich piątków roku, a liczba transakcji była większa o 178 proc.

Rekordziści sprzedawali w tym okresie niemal tyle co w dwa miesiące normalnej sprzedaży. – W piątek obroty w naszym oficjalnym sklepie online wzrosły aż dwudziestokrotnie w stosunku do standardowego dnia handlowego – mówi Michał Leszek, dyrektor marketingu firmy Lechpol Electronics. – W tym roku prowadziliśmy targetowane działania komunikacyjne i promocyjne już od środy i zakończyliśmy je w poniedziałek. Cały okres promocji okazał się dla marki Kruger&Matz ogromnym sukcesem. Łączne obroty w naszym oficjalnym sklepie online w okresie promocji pod hasłem “W Kruger&Matz Black Friday już od środy” przekroczyły czterdziestokrotność średniej sprzedaży dziennej – dodaje.

Z danych Gemius wynika, że aż 96 osób na 100 odczytuje każdą otrzymaną wiadomość SMS, a 91 proc. osób uznaje je za istotne.