Split payment szansą dla Banku Pocztowego

Artykuły / Firma

Bank Pocztowy
Fot. Bank Pocztowy

Wielu polskich mikroprzedsiębiorców jeszcze w tym roku stanie przed koniecznością aktywacji nowego konta firmowego. Konta prywatne, od wielu już lat wykorzystywane z powodzeniem przez najmniejsze firmy, staną się bezużyteczne dla tych wszystkich podmiotów, które będą musiały zaoferować swym kontrahentom tzw. podzieloną płatność.

Sławomir Zawadzki, prezes Banku Pocztowego: Jesteśmy gotowi na wdrożenie split payment, wszystko idzie zgodnie z planem, wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową przeprowadzane są na bieżąco stosowne testy

Czy rodzime instytucje finansowe w pełni wykorzystają szansę, jaka stwarzają nowe przepisy? Niektóre z podmiotów już dziś deklarują uruchomienie specjalnych rachunków, zgodnych z wymogami zawartymi w nowelizacji ustawy o VAT. W tym gronie znalazł się między innymi Bank Pocztowy, który z początkiem tego roku ogłosił zupełnie nową strategie dla sektora MŚP i mikro.

Jesteśmy gotowi na wdrożenie split payment, wszystko idzie zgodnie z planem, wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową przeprowadzane są na bieżąco stosowne testy  – podkreślił Sławomir Zawadzki, prezes banku. Wdrażaniu nowego modelu rozliczeń towarzyszyć będzie przygotowanie produktu, zaspokajającego potrzeby najmniejszych VAT-owców w zakresie podzielonej płatności. – To jeden z elementów, w których upatrujemy potencjalną szansę – wskazał Robert Kuraszkiewicz, wiceprezes Banku Pocztowego. Zaznaczył on również, iż stosowne produkty dedykowane potrzebom mikro, małych i średnich firm pojawią się w ofercie banku na przestrzeni najbliższych miesięcy.

Wprowadzenie nowych linii produktowych dla small biznesu podyktowane jest nie tylko nowymi regulacjami w zakresie podatku od towarów i usług, ale również strategią rozwoju banku, która zmierza do istotnego zwiększenia zaangażowania w segmencie usług finansowych dla MŚP. – Z owym przepracowaniem oferty wiążą się nie tylko zmiany w części produktowej, ale również przygotowanie naszych systemów bankowych do obsługi tych klientów w nowym formacie – nadmienił Robert Kuraszkiewicz.

Wprowadzenie nowych rozwiązań dla klientów firmowych jest możliwe również dzięki podwyższeniu kapitału banku – wcześniejsze ograniczenia w tym zakresie poważnie utrudniały budowę kompleksowej oferty produktowej dla small biznesu. Obecnie bank zamierza zachęcać drobnych kupców i rzemieślników szeregiem dodatkowych opcji przydatnych w codziennej działalności, w rodzaju faktoringu czy systemu do zarządzania płatnościami. – Jesteśmy przekonani, że oferowany przez nas już obecnie kalendarz płatności jest najbardziej zaawansowaną funkcjonalnością na rynku w tym obszarze – dodał wiceprezes Banku Pocztowego

Wejście w życie przepisów o split payment paradoksalnie może zrekompensować polskim bankom negatywne konsekwencje niedawnej zmiany zasad opłacania składek ZUS. – Dotychczas uiszczanie należności względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i izb skarbowych musiało być dokonywane z konta bankowego przedsiębiorcy. W związku ze zmianą prawa od 1 stycznia br. produkty dedykowane obsłudze tych należności znikają z rynku – powiedział Robert Kuraszkiewicz. A to oznacza, że mikrofirmy utrzymujące konta wyłącznie z uwagi na płatności ubezpieczeniowe mogą wypowiadać umowy rachunku bankowego.

W tych warunkach pozyskanie nowych klientów lub otwarcie rachunków firmowych dotychczasowym posiadaczom kont prywatnych staje się dla sektora istotną niszą rynkową, o którą warto zawalczyć. Zakładanie kont przez najmniejszych VAT-owców opłaci się również całej gospodarce – analizy BIK od wielu już lat wskazują na trudności z oceną kondycji finansowej polskiego sektora mikro, który zwolniony jest nie tylko z obowiązku prowadzenia rachunkowości (rozliczenia z fiskusem dokonywane są przy użyciu KP iR, która z prawdziwą księgowością niewiele ma wspólnego), ale również nie musi posiadać odrębnego konta do rozliczania transakcji gospodarczych. W wyniku wdrożenia podzielonej płatności sytuacja w tym obszarze może znacząco zmienić się na plus.