40 złotych rocznie. Tyle każdego Polaka kosztuje unijny obowiązek stosowania biopaliw

Finanse i gospodarka

Unia Europejska nakazała, aby do 2020 roku udział biopaliw w transporcie wynosił 10%. Polska narzuciła sobie bardzo szybkie, a jednocześnie kosztowne tempo dojścia do tego poziomu.

Unia Europejska nakazała, aby do 2020 roku udział biopaliw w transporcie wynosił 10%. Polska narzuciła sobie bardzo szybkie, a jednocześnie kosztowne tempo dojścia do tego poziomu.

- Polska jest bardzo gorliwym wykonawcą europejskich dyrektyw i przodujemy w tej wielkości zużycia biopaliw w Europie - przekonuje Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw. - Przerzucono w tym roku koszty zużycia, dodawania biopaliw w tym roku na kierowców - na użytkowników samochodów. Szacuje się, że w ubiegłym roku te koszty wynosiły około 6 gorszy na litr każdego paliwa, co w sumie na polskim rynku robi kwotę około 1,5 miliarda złotych. Czyli około 40 złotych na kieszeń każdego obywatela naszego kraju.

Zwiększanie udziału biopaliw kosztuje kraje Unii Europejskiej 3 mld euro rocznie. Większość surowców do produkcji biopaliw w Polsce pochodzi z importu.

- Dotujemy z naszych pieniędzy uprawiających rzepak, czy uprawiających inne rośliny i produkujących biopaliwa spoza Polski. Czyli tak naprawdę jest to pewna pompa, która poprzez biopaliwa wypompowuje pieniądze z naszego kraju do tych, którzy dostarczają do Polski surowce i biokomponenty - uważa Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

Głównie Francji i Niemiec.

Abu zobaczyć wypowiedź Andrzeja Szczęśniaka kliknij tutaj.

Źródło: newseria.pl

Udostępnij artykuł: