45 proc. polskich start-upów chce zwiększyć zatrudnienie w ciągu 12 miesięcy. Znacznie poniżej średniej unijnej

Raporty / Rynek pracy

Napis: start-up na tle biura
Fot. stock.adobe.com/Aleksey

Odsetek start-upów w Polsce, które zamierzają zwiększyć zatrudnienie w ciągu najbliższych 12 miesięcy, wynosi 45% wobec europejskiej średniej na poziomie 64%, wynika z badania "European Start-up Survey" przeprowadzonego przez firmę doradczą PwC i Münster University of Applied Sciences. Pod względem łatwości prowadzenia biznesu czy dostępu do finansowania dla start-upów Warszawa dorównuje innym europejskim stolicom.

Odsetek start-upów w Polsce, które zamierzają zwiększyć zatrudnienie w ciągu najbliższych 12 miesięcy, wynosi 45% wobec europejskiej średniej na poziomie 64% #startupy #praca #zatrudnienie #PwC @PwCPolska

“Europejskie start-upy prężnie się rozwijają – 64% badanych zamierza w ciągu najbliższych 12 miesięcy zwiększyć zatrudnienie (45% w Polsce), choć jednocześnie 53% wskazuje na trudności związane z rekrutowaniem wykwalifikowanych pracowników. Największe problemy z dostępem do talentów mają firmy w Berlinie, Sztokholmie i Budapeszcie. Z kolei najłatwiej o nowych pracowników w Oslo i Rzymie. Odsetek respondentów, którzy wskazali na problemy z rekrutacją w Warszawie również jest dość wysoki (62% przy średniej dla wszystkich badanych miast na poziomie 53%)” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Problemy z rekrutacją

W ok. 28% przypadków problemy z rekrutacją wynikają po prostu z braku lub nieodpowiednich kompetencji kandydatów. 1/4 aplikujących – zdaniem respondentów biorących udział w badaniu – ma zbyt wysokie oczekiwania finansowe, a co piąty biorący udział w procesie rekrutacyjnym ostatecznie decyduje się podjąć zatrudnienie w większej lub bardziej stabilnej firmie.

“Przyciąganie i utrzymanie talentów to nie tylko problem start-upów, ale wszystkich firm, widoczny szczególnie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Konkurencja wśród pracodawców jest ogromna, a coraz większa mobilność ludzi sprawia, że Warszawa nie konkuruje tylko z innymi ośrodkami w kraju, ale też z Oslo czy Tel Awiwem. Właściwa strategia w obszarze employer brandingu i zarządzania pracownikami jest kluczowa dla rozwoju firmy i zdobycia pozycji rynkowej. Z naszego badania wynika, że najbardziej pożądanymi przez start-upy kompetencjami są: umiejętności interpersonalne i społeczne, nieszablonowe myślenie, kreatywność i kompleksowe podejście do rozwiązywania problemów” – powiedział partner w PwC Piotr Wyszogrodzki, cytowany w komunikacie.

Czytaj także: Prosta Spółka Akcyjna: Sejm przyjął ustawę. Nowe przepisy ułatwią życie start-upowcom?

W badaniu przeprowadzonym przez PwC oraz Science-to-Business Marketing Research Centre na Münster University of Applied Sciences wzięło udział 540 start-upów z 18 kluczowych miast w regionie EMEA. Według respondentów, największym wyzwaniem dla rozwoju ich firm są: sprzedaż i dotarcie do klientów (23%), przyciąganie talentów i przekwalifikowanie (10%) oraz innowacje i rozwój produktów (9%). Z kolei na liście zagrożeń najwyższe miejsca zajmują: konkurencja (19%), szybko zmieniający się rynek (13%) oraz krajowe regulacje i biurokracja (12%).

Główne źródła finansowania start-upów

“Głównym źródłem finansowania start-upów są własne środki założycieli tych firm (66% przypadków). Jedynie niecałe 9% pozyskało finansowanie od zewnętrznego inwestora, tzw. anioła biznesu, 7% z Venture Capital innej firmy, a 6% stanowią fundusze private equity. Mało popularnym rozwiązaniem jest crowdfunding – skorzystało z niego jedynie 1,5% badanych start-upów” – czytamy dalej w materiale.

Przedstawiciele start-upów, którzy wzięli udział w badaniu, oceniali łatwość prowadzenia biznesu w danym mieście. W tym aspekcie najlepsze okazały się Sztokholm oraz Oslo, a Rzym i Wiedeń znalazły się na końcu zestawienia. Przy średniej dla wszystkich miast ujętych w badaniu na poziomie 85%, Warszawa plasuje się nieznacznie poniżej z wynikiem 83%, podano także.

Czytaj także: Milion zł na wsparcie prawne dla start-upów >>>

“Jeśli chodzi o łatwość dostępu do finansowania dla start-upów, Warszawa również nieznacznie odbiega od Europejskiej średniej: 43% vs 45%. Najlepsze w tym względzie są Helsinki, Tel Awiw i Oslo. Największe problemy z finansowaniem mają natomiast innowacyjne firmy w Rzymie, Dublinie i Zurichu” – napisano także.

“Każdego roku w ramach programu Startup Collider otrzymujemy kilkaset zgłoszeń od młodych firm, które chcą ze swoim rozwiązaniem dotrzeć do potencjalnych klientów. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom wspólnie ze start-upami opracowujemy ofertę dla klientów korporacyjnych, biorąc pod uwagę ich indywidualne potrzeby. Technologie i rozwiązania o charakterze globalnym prezentowane są również poza Polską w ramach międzynarodowej sieci PwC. Poziom zaawansowania technologicznego polskich start-upów jest podobny do tych z innych europejskich krajów, mimo że pod względem kapitału nasze firmy są zazwyczaj mniejsze” – wskazała partner w PwC Jolanta Kokosińska.

Skalowania start-upów Startup Collider

PwC już od 3 lat prowadzi program skalowania start-upów Startup Collider. Jego celem jest wspieranie i promowanie innowacyjnych start-upów technologicznych przede wszystkim z regionu Europy Środkowo-Wschodniej oraz pomoc w ich rozwoju na nowych rynkach. Udział w programie zapewnia młodym wynalazcom i przedsiębiorcom możliwość nawiązania bezpośredniej współpracy z ekspertami i mentorami PwC, a także klientami firmy w regionie i poza nim, podano także.

W tym roku ruszył także program Future Space Accelerator. Jest skierowany do start-upów z szeroko rozumianej branży kosmicznej. Projekt jest prowadzony przez Airbus Poland, Cleanproject, SatRevolution oraz PwC Polska. Wybrane start-upy, oferujące innowacyjne rozwiązania, otrzymają wsparcie w zakresie optymalizacji modeli biznesowych, a dodatkowo będą miały możliwość współpracy z partnerami programu i ułatwiony dostęp do międzynarodowych inwestorów. Etap aplikacji do programu trwa do końca czerwca 2019 r., podało także PwC.

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: