50 Największych Banków w Polsce – 2014: Ku nowej definicji bankowości

BANK 2014/06

Wielu obecnym 30 i 40-latkom marzyła się przed latypraca w banku. Współczesna młodzież uważa natomiast, że za kilka lat banków w ogóle nie będzie. Nawet jeśli te oczekiwania są przesadzone, branża finansowa musi na nowo zdefiniować swoje miejsce na rynku. Polskim bankom nieźle to wychodzi.

Wielu obecnym 30 i 40-latkom marzyła się przed latypraca w banku. Współczesna młodzież uważa natomiast, że za kilka lat banków w ogóle nie będzie. Nawet jeśli te oczekiwania są przesadzone, branża finansowa musi na nowo zdefiniować swoje miejsce na rynku. Polskim bankom nieźle to wychodzi.

Andrzej Jabłoński

Chińskie powiedzenie, a właściwie przekleństwo „Obyś żył w ciekawych czasach” idealnie pasuje do sytuacji, w jakiej znajduje się obecnie branża bankowa. Świat zmienia się tak szybko, że strategie sprzed czterech lat dzisiaj już właściwie są nieaktualne. Bankowość staje przed koniecznością ponownego zdefiniowania swojej roli jako dostawcy usług finansowych i znalezienia dla siebie miejsca w nowej rzeczywistości, a może zabraknąć go nie tylko dla tradycyjnej bankowości, ale bankowości w ogóle.

Może się wydawać, że banki, ze względu na uregulowany rynek, na jakim działają, są lepiej chronione przed zagrożeniami innych firmy oraz nowych technologii, ale ryzyko jest realne. Wydaje się, że banki stoją przed niebezpieczeństwem, ale równocześnie otwierają się przed nimi nowe możliwości – czytany w tegorocznym raporcie Citi Research „Upward Mobile III. Mobility Unchained: From Mobile Com- merce to the Internet of Things”.

To znamienna publikacja, ponieważ o ile w poprzednich dwóch edycjach, analitycy Citibanku łączyli Mobile – tak coraz częściej pisane jest to słowo z dużej litery, podobnie jak kiedyś Internet – głównie z płatnościami, to tym razem finanse znalazły się zupełnie w tle, a o bankach piszą bardzo niewiele. Tym bardziej rzuca się to w oczy, że raport Citi Research jest jednym wielkim zachwytem nad możliwościami, jakie przynieść może rozwój mobilnego internetu, aplikacji oraz tworzącej się nowej rzeczywistości nazywanej internetem rzeczy, internetem przemysłu albo internetem M2M, czyli sieci komunikujących się ze sobą maszyn. Według szacunków Cisco, w 2024 r. liczba urządzeń skomunikowanych za pomocą wi-fi czy bluetootha przekroczy na świecie 50 mld.

Wszechogarniający mobile

W tym nowym świecie autorzy widzą miejsce dla firm IT, ubezpieczycieli (usługi z zakresu telematics), handlu, gastronomii (m-commerce), producentów samochodów (telematics), gier, hazardu. Zupełnie nowe perspektywy otwierają się przed telekomami, które być może znajdą ponownie trwałą podstawę przychodów, niezwiązaną z połączeniami głosowymi, lecz oferowaniem rozwiązań z zakresu geolokalizacji, transmisji danych itp.

Mobile daleko wykracza poza rozmowy telefoniczne, nie jest to już również zwykły GPS zamontowany przez ubezpieczyciela w twoim samochodzie, żeby sprawdzić, jak jeździsz. To są rozwiązania ze świata komunikujących się maszyn, programów przewidujących zachowania klienta, usług dodanych opartych o geolokalizację. Autorzy raportu podkreślają, że wpływ mobile i błyskawicznego rozwoju smartfonów powoduje, iż firmy muszą na nowo zdefiniować swoją obecność na rynku, bo dzisiaj nie ma już branży, której mobile by nie dotyczył. Odnosi się to jak najbardziej także do finansów. Wiele banków postrzega mobile banking jako przedłużenie klasycznej, oddziałowej bankowości. My uważamy – stwierdza Citi Research – że taki punkt widzenia stanowi zaprzeczenie potężnych możliwości mobile’u wistotnym rozwinięciu, a nie po prostu zwiększeniu dostępności usług bankowych.

Mobilny bank

To w istocie dość rewolucyjna teza, gdyż obecnie w branży przeważa pogląd, że przyszłość należy do wielokanałowego sposobu dotarcia do klientów, w którym to modelu mobile jest tylko jednym ze sposobów bankowania. Czy odpowiednie połączenie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: