50 największych banków w Polsce 2016: Powszechna mobilizacja

BANK 2016/06

Liczba Polaków dokonujących płatności za pomocą smartfonów rośnie błyskawicznie. Pod tym względem już do dawna wytyczamy światowe standardy. Za oceanem i na zachodzie Europy mogą pomarzyć o takiej otwartości na innowacje.

Liczba Polaków dokonujących płatności za pomocą smartfonów rośnie błyskawicznie. Pod tym względem już do dawna wytyczamy światowe standardy. Za oceanem i na zachodzie Europy mogą pomarzyć o takiej otwartości na innowacje.

Andrzej Ostrowski

56 proc. Polaków posiadających smartfon dokonało już jakiejś płatności telefonem. Na początku 2015 r. było to 40%. Ponad połowa (51%) tych, którzy jeszcze nie spróbowali, deklaruje, że zrobi to w najbliższej przyszłości. Na smartfonie kupujemy już częściej (43%) niż na tablecie (29%). - wynika z raportu "mShopper 2.0", który na zlecenie Allegro i pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej przygotowała firma Mobile Institute.

Autorzy raportu podają, że w tej chwili z mobilnej bankowości korzysta 53% posiadaczy smartfonu w Polsce. Rok temu było to 38%. Poziom korzystania z m-bankingu przez kupujących mobilnie jest jeszcze wyższy i przekroczył już 70%.

"Kupowanie mobilne ma coraz większe znaczenie wśród aktywności realizowanych codziennie na naszych urządzeniach mobilnych, które poza m-kupowaniem, wykorzystujemy, podobnie jak rok temu, średnio do pięciu czynności smart. Opcję m-kupowania na swoich urządzeniach wypróbowała już prawie połowa konsumentów mobilnych. Na początku 2015 r. by ło to 36%, teraz już 49%. Wygląda na to, że staliśmy się "mobile-savvy" - konsumentami doświadczonymi i świadomie wykorzystującymi potencjał swoich urządzeń mobilnych" - wskazują autorzy badania.

Ich zdaniem ubiegły rok był czasem wyrównywania szans. Wzrost liczby kupujących mobilnie był znacznie wyższy w małych miastach i na wsiach niż w dużych aglomeracjach miejskich. Autorzy raportu wskazują, że w smartfony i tablety uzbroiły się osoby w wieku 55+, choć jeszcze nie zaczęły aktywnie kupować na dużą skalę. Tymczasem konsumenci w wieku 19-24 lata używają już średnio do kupowania w sieci 1,9 urządzenia. Podczas zakupów migruje pomiędzy laptopem/PC a urządzeniem mobilnym 23% internautów. Na początku 2015 r. było to 15%. Jednocześnie o wiele większą rolę w całej ścieżce zakupowej odgrywa już urządzenie mobilne. W szczególności dotyczy to smartfonu, który asystuje na każdym etapie zakupu ponad 30% konsumentów posiadających więcej niż jedno urządzenie z dostępem do sieci. Rok temu takie wskaźniki osiągane były tylko w grupie m-kupujących.

"Z raportu Allegro wynika, że 3/4 kupujących mobilnie ocenia tę formę jako łatwą (wzrost o 13%). (...) Jednocześnie 34% m-kupujących, podobnie jak w rok temu, odczuwa jakieś trudności związane z kupowaniem mobilnym. To wciąż bardzo wysoki odsetek" - piszą autorzy raportu.

Ich zdaniem, jako forma reakcji na spotykane trudności związane z zakupami mobilnymi na początku 2015 r. głównie wskazywana była chęć robienia zakupów w sposób klasyczny. Obecnie ten wskaźnik spadł prawie trzykrotnie do 11%. Dwukrotnie wzrosła natomiast chęć negatywnego zaopiniowania sklepu sprawiającego trudności z 12 do 25%, a prosto do konkurencji uda się tak jak rok temu 27% konsumentów. Na tych zjawiskach zyskają innowatorzy, którzy zapewnią konsumentom łatwe i intuicyjne rozwiązania. "Robiący zakupy mobilnie to wymarzona grupa dla sprzedawców. Kupują w większej liczbie kategorii, częściej i za wyższe kwoty. Warto zatem spróbować sprostać ich wymaganiom, a przede wszystkim umożliwić zakupy mobilne. Tym bardziej, że prawie połowa (46%) niekupujących mobilnie deklaruje, że spróbuje zakupów mobilnych jeszcze w tym roku. Dodatkowo do uwzględniania potrzeb mobilnych Polaków powinien przekonać nas fakt, że konsumenci kupujący mobilnie znacznie częściej dzielą się opiniami, z których ponad 40% jest już dokonywanych na urządzeniach mobilnych. Rok temu ten wskaźnik był o połowę niższy" - czytamy w raporcie "mShopper 2.0"

Nowocześni Polacy

Autorzy badania wyodrębnili cztery różne postawy wobec nowinek bankowych. Najliczniejszą grupę (35%) stanowią Aktywni Kartowicze. Są to osoby zadowolone z życia, aktywne i często zamożniejsze niż inni badani. Czują się bezpiecznie w sieci, częściej robią zakupy on-line, chętniej płacąc kartą. Osoby zaliczające się do tej grupy oczekują, że zakupy będą szybkie i wygodne, dlatego chętnie korzystają z nowych rozwiązań, które to umożliwiają. Drugą otwartą na nowości grupę stanowią Aspirujący Zakupowicze (20%.). Są to zwykle osoby młode i o niewielkich dochodach, które starają się być na bieżąco ze wszelkimi nowościami. Chętnie korzystają z nowinek technologicznych i posiadają dużo gadżetów, ale jednocześnie nie nacieszyły się jeszcze pieniędzmi i dlatego lubią je fizycznie posiadać.

Kolejna grupa to Racjonalni Pragmatycy (20%), którzy nie lubią eksperymentować i korzystają tylko ze sprawdzonych metod płatności. Chętnie płacą przelewem lub kartą, ale z dystansem podchodzą do płatności mobilnych. Najmniej przekonani do bezgotówkowych płatności są Zagubieni Gotówkowicze (24%), którzy rzadko robią zakupy on-line, a jeśli już, to preferują płatność za pobraniem. Nie odnajdują się w szybko zmieniającym się świecie technologii, dlatego mają ograniczone zaufanie do nowych rozwiązań.

- Badanie MasterCard na temat postaw wobec nowoczesnych form zakupów i płatności pozwala stwierdzić, że większość z nas, bo łącznie aż 55% badanych, jest otwarta na nowinki technologiczne w obszarze płatności i aktywnie z nich korzysta - komentuje Maria Cywińska, socjolog internetu z Akademii Leona Koźmińskiego. - W wynikach widoczna jest charakterystyczna dla polskiego rynku finansowego gotowość do używania innowacyjnych rozwiązań, która jednak zależy od poziomu oswojenia z nowymi technologiami. Część respondentów już dziś chętnie próbuje nowości, niezależnie od tego, czy ma na to środki. Inni wolą poczekać, aż staną się one codziennością - wskazuje.

Szybko, wygodnie i bezpiecznie

Kupujący on-line Polacy oczekują przede wszystkim, żeby płacenie za zakupy było wygodne (64% wskazań) i szybkie (62%), a bezpieczeństwo, jakkolwiek wciąż bardzo istotne, rzadziej zaprząta uwagę konsumentów (42%). Co ciekawe, płacenie kartą jest postrzegane jako bezpieczniejsze (68% wskazań dla tradycyjnych płatności i 50% dla zbliżeniowych) niż wypłacanie gotówki z bankomatu (35%). 1/3 badanych uważa za bezpieczne płatności zbliżeniowe telefonem.

bank.2016.06.wykres.092.aKarty płatnicze stały się dla polskich konsumentów powszechne i postrzegamy je jako standard. Szczególnie polubiliśmy szybkie i proste płatności zbliżeniowe. Prawie połowa (49%) uczestników badania MasterCard deklaruje, że częściej płaci kartą niż gotówką, w porównaniu z 31% ankietowanych, którzy nadal chętniej płacą gotówką. Również blisko połowa (46%) uznała, że gdyby od jutra nie było możliwości płacenia gotówką, a jedynie kartą zbliżeniową, to nadal byłoby to dla nich wygodne. Zdecydowana większość deklaruje, że posiada co najmniej jedną kartę płatniczą, w tym praktycznie wszyscy Racjonalni Pragmatycy i Aktywni Kartowicze. Spośród ukartowionych konsumentów 85% aktywnie korzysta z karty debetowej, 12% z karty kredytowej, a jedynie 4% z karty przedpłaconej (pre-paid).

Więcej kart, częstsze zakupy

Mimo rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych, zaskakuje wciąż duża popularność opcji za pobraniem wśród internautów, którą jako najczęściej wybieraną wskazuje 22% badanych. Najpopularniejszą formą płatności w internecie pozostaje szybki przelew typu pay-by-link (41%). Z kolei z tradycyjnych przelewów w formie przedpłaty na konto korzysta 20%, a z kart płatniczych - 15% badanych. Kluczowymi czynnikami przy wyborze metody płatności za zakupy on-line są prostota i bezpieczeństwo. Dlatego można się spodziewać, że będzie rosła popularność portfeli cyfrowych, takich, które wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom, maksymalnie upraszczając proces płatności kartą płatniczą w sieci.

bank.2016.06.wykres.092.bSpośród przebadanych przez Maison & Partners internautów, aż 87% robi zakupy on-line, a 40% robi to co najmniej dwa- -trzy razy w miesiącu. W internecie najchętniej zamawiamy: ubrania i buty (67%), kosmetyki (45%), elektronikę (45%), sprzęt RTV AGD (38%) czy książki, muzykę i filmy (38%).

bank.2016.06.foto.093.b.400xPołowa Polaków kupuje w sieci

Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Trusted Shops wynika, że 42% Polaków robi zakupy w sieci przynajmniej raz w roku. 13% kupuje on-line nawet dwa razy w miesiącu. Najwięcej ankietowanych (35%) wydaje jednorazowo na zakupy w sieci kwotę pomiędzy 100 a 249 zł. Niewiele mniej respondentów (29%) przyznaje, że są to kwoty od 60 do 99,99 zł. Z kolei 10% przeznacza na zakupy on-line wyższe kwoty - od 250 do 499 zł. Kwota, jaką przeznaczamy na zakupy w sieci w dużej mierze zależy od rodzaju oferowanego asortymentu. Według ostatniego raportu Gemius dla E-commerce Polska "E-commerce w Polsce 2015", deklarowany wydatek (w ciągu 6 miesięcy) na sprzęt RTV/AGD to około 101 zł, przy czym ankietowani przyznają, że wydają średnio 98 zł na urządzenia mobilne i akcesoria. Z kolei, zakup obuwia przez internet, to średni miesięczny wydatek na poziomie 82 zł. Kolejna kategoria produktów, którą chętnie kupujemy przez internet to odzież, dodatki i akcesoria.

bank.2016.06.wykres.093.a- Konsumenci, którzy czują się bezpiecznie w sklepie internetowym, chętniej decydują się na zakup. Co więcej, jeśli sklep internetowy zdobędzie ich zaufanie skłonni są wydać więcej. W tym celu wielu sprzedawców oferuje np. opcję ochrony kupującego, czyli finansowe zabezpieczenie transakcji. Tego typu gwarancję można aktywować bezpłatnie w koszyku, jeśli zamówienie nie przekracza 10 tys. zł - komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Według analiz RetailMeNot i Centre for Retail Research w 2015 r. roczna wartość transakcji przypadająca na jednego kupującego z Polski wyniosła 291 dolarów (ok. 1120 zł). Dla porównania - statystyczny Niemiec w ubiegłym roku przeznaczył na zakupy w sieci 1447 dolarów (ok. 5572 zł). Najwięcej w internecie wydają mieszkańcy Wielkiej Brytanii, średnio 1660 dolarów (ok. 6392 zł). - Porównując wydatki na zakupy w sieci na poszczególnych rynkach, należy uwzględnić sytuację ekonomiczną ich mieszkańców - mówi Anna Rak. - Kupujący z Polski dysponują mniej zasobnym portfelem niż mieszkańcy Europy Zachodniej. Jeśli do tych danych dodamy liczbę ludności w danym kraju, to rynki e-commerce, takie jak brytyjski i niemiecki, wyglądają naprawdę imponująco. Polski wciąż jednak dynamicznie rośnie i pojawią się na nim nowi konsumenci doceniający wygodę e-zakupów - dodaje.

Gotowi na płatności mobilne

Z najnowszego badania Maison & Partners, zrealizowanego na zamówienie MasterCard, wynika, że Polacy są oswojeni z płatnościami bezgotówkowymi, a najbardziej polubili transakcje zbliżeniowe. Większość z nas nie ma problemu z zaakceptowaniem nowych form, takich jak płatności mobilne.

Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale MasterCard Europe uważa, że Polacy przyzwyczaili się do udogodnień, jakie oferują płatności zbliżeniowe. - Już ponad 55% wszystkich płatności kartami MasterCard w Polsce to transakcje zbliżeniowe, co oznacza, że jesteśmy pod tym względem bardziej zaawansowani niż Amerykanie i mieszkańcy krajów Europy Zachodniej. Co więcej, otwartość Polaków na nowości i coraz szersza dostępność innowacyjnych rozwiązań płatniczych pozwalają wierzyć, że wkrótce chętniej niż gotówką będziemy płacić telefonem - wskazuje.

Internauci, którzy wzięli udział w badaniu Master- Card, przyzwyczaili się już do korzystania z usług finansowych z pomocą smartfona. Aż 62% z nich na co dzień używa internetu mobilnego. Tyle samo internautów (tj. 62%) deklaruje korzystanie z bankowości mobilnej, co oznacza, że jest to jedna z trzech najpopularniejszych czynności on-line, obok korzystania z serwisów społecznościowych (71%) i informacyjnych (68%). Zaś już 8% polskich internautów deklaruje, że płaciło zbliżeniowo telefonem co najmniej raz. Dodatkowo, 3 na 4 ankietowanych, którzy wypróbowali już zbliżeniowe płatności telefonem, jest zadowolonych i chce nadal z nich korzystać.

bank.2016.06.wykres.091.a

 

Udostępnij artykuł: