50 największych banków w Polsce 2016: Powszechna mobilizacja

BANK 2016/06

Liczba Polaków dokonujących płatności za pomocą smartfonów rośnie błyskawicznie. Pod tym względem już do dawna wytyczamy światowe standardy. Za oceanem i na zachodzie Europy mogą pomarzyć o takiej otwartości na innowacje.

Liczba Polaków dokonujących płatności za pomocą smartfonów rośnie błyskawicznie. Pod tym względem już do dawna wytyczamy światowe standardy. Za oceanem i na zachodzie Europy mogą pomarzyć o takiej otwartości na innowacje.

Andrzej Ostrowski

56 proc. Polaków posiadających smartfon dokonało już jakiejś płatności telefonem. Na początku 2015 r. było to 40%. Ponad połowa (51%) tych, którzy jeszcze nie spróbowali, deklaruje, że zrobi to w najbliższej przyszłości. Na smartfonie kupujemy już częściej (43%) niż na tablecie (29%). – wynika z raportu „mShopper 2.0”, który na zlecenie Allegro i pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej przygotowała firma Mobile Institute.

Autorzy raportu podają, że w tej chwili z mobilnej bankowości korzysta 53% posiadaczy smartfonu w Polsce. Rok temu było to 38%. Poziom korzystania z m-bankingu przez kupujących mobilnie jest jeszcze wyższy i przekroczył już 70%.

„Kupowanie mobilne ma coraz większe znaczenie wśród aktywności realizowanych codziennie na naszych urządzeniach mobilnych, które poza m-kupowaniem, wykorzystujemy, podobnie jak rok temu, średnio do pięciu czynności smart. Opcję m-kupowania na swoich urządzeniach wypróbowała już prawie połowa konsumentów mobilnych. Na początku 2015 r. by ło to 36%, teraz już 49%. Wygląda na to, że staliśmy się „mobile-savvy” – konsumentami doświadczonymi i świadomie wykorzystującymi potencjał swoich urządzeń mobilnych” – wskazują autorzy badania.

Ich zdaniem ubiegły rok był czasem wyrównywania szans. Wzrost liczby kupujących mobilnie był znacznie wyższy w małych miastach i na wsiach niż w dużych aglomeracjach miejskich. Autorzy raportu wskazują, że w smartfony i tablety uzbroiły się osoby w wieku 55+, choć jeszcze nie zaczęły aktywnie kupować na dużą skalę. Tymczasem konsumenci w wieku 19-24 lata używają już średnio do kupowania w sieci 1,9 urządzenia. Podczas zakupów migruje pomiędzy laptopem/PC a urządzeniem mobilnym 23% internautów. Na początku 2015 r. było to 15%. Jednocześnie o wiele większą rolę w całej ścieżce zakupowej odgrywa już urządzenie mobilne. W szczególności dotyczy to smartfonu, który asystuje na każdym etapie zakupu ponad 30% konsumentów posiadających więcej niż jedno urządzenie z dostępem do sieci. Rok temu takie wskaźniki osiągane były tylko w grupie m-kupujących.

„Z raportu Allegro wynika, że 3/4 kupujących mobilnie ocenia tę formę jako łatwą (wzrost o 13%). (…) Jednocześnie 34% m-kupujących, podobnie jak w rok temu, odczuwa jakieś trudności związane z kupowaniem mobilnym. To wciąż bardzo wysoki odsetek” – piszą autorzy raportu.

Ich zdaniem, jako forma reakcji na spotykane trudności związane z zakupami mobilnymi na początku 2015 r. głównie wskazywana była chęć robienia zakupów w sposób klasyczny. Obecnie ten wskaźnik spadł prawie trzykrotnie do 11%. Dwukrotnie wzrosła natomiast chęć negatywnego zaopiniowania sklepu sprawiającego trudności z 12 do 25%, a prosto do konkurencji uda się tak jak rok temu 27% konsumentów. Na tych zjawiskach zyskają innowatorzy, którzy zapewnią konsumentom łatwe i intuicyjne rozwiązania. „Robiący zakupy mobilnie to wymarzona grupa dla sprzedawców. Kupują w większej liczbie kategorii, częściej i za wyższe kwoty. Warto zatem spróbować sprostać ich wymaganiom, a przede wszystkim umożliwić zakupy mobilne. Tym bardziej, że prawie połowa (46%) niekupujących mobilnie deklaruje, że spróbuje zakupów mobilnych jeszcze w tym roku. Dodatkowo do uwzględniania potrzeb mobilnych Polaków powinien przekonać nas fakt, że konsumenci kupujący mobilnie znacznie częściej dzielą się opiniami, z których ponad 40% jest już dokonywanych na urządzeniach mobilnych. Rok temu ten wskaźnik był o połowę niższy” – czytamy w raporcie „mShopper 2.0”

Nowocześni Polacy

Autorzy badania wyodrębnili cztery różne postawy wobec ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: