55+ mają coraz więcej smartfonów, ale z nich nie korzystają

Finanse i gospodarka

W prognozach na rok 2014 opublikowanych przez firmę doradczą Deloitte przedstawiono opinie dotyczące wykorzystania smartfonów przez osoby po 55 roku życia. To w skali świata a szczególnie krajów rozwiniętych znacząca, ale nie w pełni "zagospodarowana" grupa konsumentów.

W prognozach na rok 2014 opublikowanych przez firmę doradczą Deloitte przedstawiono opinie dotyczące wykorzystania smartfonów przez osoby po 55 roku życia. To w skali świata a szczególnie krajów rozwiniętych znacząca, ale nie w pełni "zagospodarowana" grupa konsumentów.

Dane przedstawione raporcie "TMT Predictions 2014" dotyczą głównie rynków rozwiniętych. Oczekuje się, że w tej grupie wiekowej w tym roku nawet połowa osób będzie użytkowała smartfony. Z badania Deloitte z połowy 2013 roku wynika, że w grupie wiekowej do 54 lat włącznie użytkownicy smartfonów stanowią, aż 71% a z grupy wiekowej 55+ tylko 37 proc. i przewiduje się tu wzrost o ok. 25 proc.

Na ten wzrost wpłynie również to, że użytkownicy, którzy pierwszy telefon komórkowy kupili w wieku ok. 40 lat obecnie znajdzie się w grupie 55+. Są to osoby obeznane z telefonią komórkową i korzystają z niej od wielu lat. Równocześnie coraz trudniej kupić na rynku telefon, który nie jest równocześnie smartfonem.

Jednak Jakub Wróbel z Działu Konsultingu Deloitte podkreśla, że nie znaczy to wcale o tym, że użytkownicy z grupy wiekowej 55+ będą korzystać ze wszystkich funkcjonalności dostępnych w tym sprzęcie. Wskazuje przy tym na takie czynniki jak problem ze zrozumieniem zasad rozliczania transmisji danych w abonamencie, jak też mało przyjazny dla osób starszych interfejs użytkownika. Smartfony są projektowane z myślą o osobach młodych. Interfejs korzysta z małych czcionek i wielu różnorodnych ikon. Dlatego też penetracja smartfonów w tej grupie wiekowej będzie rosła, ale sposób wykorzystania telefonów będzie inny.

W Polsce penetracja smartfonów (wg danych z pierwszego kwartału 2013 roku) jest znacząco niższa niż w krajach rozwiniętych. Dlatego prognozy Deloitte dotyczące świata nie będą się przekładały na rynek polski. Jednak czynniki wzrostu penetracji w tej grupie wiekowej są uniwersalne i także u nas penetracja smartfonów będzie rosła w sposób naturalny. Według dostępnych badań 78% polaków powyżej 50 roku życia nie korzysta obecnie nawet z internetu. Dlatego też użytkownicy smartfonów nie będą korzystać masowo z nowych usług. Dostawcy treści muszą znaleźć sposób, by zachęcić użytkowników z tej grupy wiekowej do szerszego korzystania z dostępnych aplikacji.

Bohdan Szafrański

Udostępnij artykuł: