800 tys. mkw. powierzchni handlowej w budowie

Finanse i gospodarka

W tym roku na polskim rynku powierzchni handlowych obok mniejszych centrów zakupowych pojawią się też duże obiekty handlowe. W Polsce jest dziś w budowie blisko 800 tys. mkw. powierzchni handlowej. W 2013 roku, w przeciwieństwie do roku minionego, poza mniejszymi lokalnymi centrami handlowymi, planowane są też duże obiekty. Mimo to zainteresowanie inwestorów niedużymi centrami handlowymi, służącymi do robienia wygodnych i szybkich zakupów nie słabnie, zwracają uwagę analitycy Colliers International.

Dzięki dużej aktywności deweloperów oferta rynku zwiększy się w tym roku o ok. 600 tys. mkw., wynika z szacunkowych danych tej firmy. To znacznie więcej niż przyrost podaży zanotowany w 2012 roku, kiedy oddane zostało 485, 6 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Przy czym nowa podaż zdominowana była przez mniejsze obiekty handlowe, a jedynym większym centrum handlowym była ukończona Galeria Rzeszów (42 tys. mkw.).

Boom w mniejszych miejscowościach

Jak podaje Jones Lang LaSalle, w Polsce jest teraz ok. 400 centrów handlowych, w których znajduje się w sumie 9,2 mln mkw. Miniony rok był okresem handlowego boomu w mniejszych miastach, liczących nawet mniej niż 100 tys. mieszkańców. Centra handlowe stanęły m.in. w Ciechanowie, Bełchatowie, Tczewie, Grudziądzu, Świdnicy, Kluczborku czy Kędzierzynie-Koźlu.

W tej chwili w małych miastach w budowie znajduje się ok. 20 projektów, oblicza Cushman & Wakefield. Nowe obiekty handlowe powstają  m.in. w Chojnicach, Czechowicach-Dziedzicach, Ełku, Inowrocławiu, Łomży, Nowym Sączu, czy Siedlcach.

W niedużych miastach powstają różnego rodzaju placówki, zarówno duże centra handlowe o profilu regionalnym (np. Brama Pomorza w Chojnicach), parki handlowe typu „zakupy codzienne” (Park Handlowy Grudziądz), jak i miejskie centra handlowe (Galeria Veneda Łomża).

Powrót do dużych miast

Deweloperzy wciąż eksplorują nowe koncepty i lokalizacje, dopasowując rozwiązania do potrzeb konkretnego rynku. Nawet na tzw. nasyconych rynkach znajdują miejsca na niszowe, profilowane inwestycje, jak outlety, czy retail parki skupiające najemców reprezentujących poszczególne branże, np. elektroniczną, meblową czy budowlaną.

W tym roku znacznie więcej niż w minionym, bo ponad 40 proc. powierzchni handlowej powstanie w dużych aglomeracjach. Inwestorzy wyraźnie zaczęli znów interesować się większymi miastami i poszukują w nich lokalizacji możliwych do zagospodarowania. Starają się uzupełnić istniejącą tam ofertę, rozpoczynając realizację projektów o zróżnicowanym formacie handlowym.

Nowe wielkomiejskie centra

W minionym roku w Warszawie oddane zostało do użytku jedno centrum handlowe – pierwsza faza Auchan Łomianki (18 tys. mkw.). Aktualnie w budowie znajdują się trzy duże projekty: Galeria Miejska Plac Unii, Galeria Podkowa oraz Factory Annopol i prowadzone są dwie rozbudowy (Galeria Mokotów i II faza Auchan Łomianki).

W Poznaniu w fazie budowy jest galeria handlowa Poznań City Center (58 tys. mkw.) połączona z dworcem kolejowym, a do użytku został właśnie oddany wielofunkcyjny obiekt Galeria MM (ok. 5 tys. mkw.). Niebawem ruszy też budowa Galerii Dębiec (9,7 tys. mkw.), która będzie pierwszym nowoczesnym obiektem handlowym na poznańskim Dębcu. Umożliwi okolicznym mieszkańcom robienie zakupów w pobliżu domu w szybki i komfortowy sposób. Przede wszystkim zaś tym zamieszkującym w budowanym opodal osiedlu Red Park, w którym powstanie 600 mieszkań. Operatorem spożywczym w nowym obiekcie będzie market Biedronka, który zajmował będzie ponad 1500 mkw.  

Z kolei we Wrocławiu nie ma obecnie żadnych projektów w budowie, a w 2012 roku oddane zostało jedno centrum handlowe – Sky Tower (25 tys. mkw.). W Krakowie w trakcie realizacji jest jeden projekt – Galeria Bronowice (60 tys. mkw.).

W Trójmieście w ubiegłym roku ukończono dwa projekty – Galerię Szperk i Centrum Kowale i rozbudowano trzy istniejące. Obecnie w rozbudowie jest centrum handlowe Wzgórze w Gdyni.

Drugi co do wielkości rynek handlowy w naszym kraju, Górny Śląsk zwiększy w tym roku potencjał aż o ponad 120 tys. mkw. W aglomeracji planowane jest ukończenie dwóch dużych centrów handlowych – Europa Centralna i Galeria Katowicka.

W Łodzi w minionym roku pojawiło się centrum wyprzedażowe – Ptak Outlet (pierwsza faza 12,6 tys. mkw.). Podobnie jak w Szczecinie, w którym ukończone zostało centrum wyprzedażowe – Outlet Park Szczecin (16,5 tys. mkw.).

Źródło:  RED Real Estate Development

Udostępnij artykuł: