ACCA wprowadza nowy system certyfikatów dla pracowników centrów usług wspólnych

Tylko u nas

Centra usług wspólnych stały się jedną z niekwestionowanych polskich specjalności na globalnym rynku. Już dziś w przeszło 500 tego typu placówkach zatrudnionych jest 150 tysięcy pracowników - i liczba ta nadal dynamicznie rośnie. Tylko w okresie pomiędzy kwietniem 2013 a kwietniem 2015 roku kadry firm z sektora GBS (Global Business Service) zwiększyły się o 36 procent. Jeśli ten trend się utrzyma, to już w roku 2020 centra usług wspólnych będą dysponowały 250 - tysięczną armią wysokokwalifikowanych pracowników najróżniejszych specjalności.

Centra usług wspólnych stały się jedną z niekwestionowanych polskich specjalności na globalnym rynku. Już dziś w przeszło 500 tego typu placówkach zatrudnionych jest 150 tysięcy pracowników - i liczba ta nadal dynamicznie rośnie. Tylko w okresie pomiędzy kwietniem 2013 a kwietniem 2015 roku kadry firm z sektora GBS (Global Business Service) zwiększyły się o 36 procent. Jeśli ten trend się utrzyma, to już w roku 2020 centra usług wspólnych będą dysponowały 250 - tysięczną armią wysokokwalifikowanych pracowników najróżniejszych specjalności.

Z ofertą edukacyjną dla zatrudnionych w branży GBS wystąpiła w ostatnim czasie ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) - międzynarodowa organizacja grupująca ekspertów z zakresu finansów i rachunkowości. Global Business Services Qualification - to trzyetapowy program rozwoju kompetencji pracowników sektora usług wspólnych. Pierwszym stopniem wtajemniczenia jest Certificate in Global Business Services - składa się z on pięciu modułów, które dostarczają wiedzy o pracy w finansach w sektorze usług wspólnych. Ten etap kształcenia przewidziany został dla osób ze stosunkowo niewielkim doświadczeniem zawodowym bądź w ogóle rozpoczynających swą karierę w branży. Dwa kolejne poziomy - Diploma in Global Business Services oraz Advanced Diploma in Global Business Services - powinny zainteresować pracowników z większym stażem. Jak podkreśla Marcin Kieszczyński, Communications Manager w ACCA, stopnie te łączą dotychczasowe elementy standardowej kwalifikacji ACCA z wiedzą dedykowaną sektorowi usług wspólnych. - Później, oczywiście, jest możliwość kontynuacji zdobywania pełnej kwalifikacji ACCA w oparciu o zaliczone egzaminy choćby na poziomie dyplomów - twierdzi Kieszczyński. Cały proces szkolenia przeprowadzana jest przez Internet, również zaliczanie egzaminów odbywa się online.

Marcin Bartniewicz, Business Development Manager w ACCA Poland, zwraca uwagę na fakt, iż kwalifikacja została stworzona po szerokich konsultacjach z pracodawcami na całym świecie. Spotkania z przedstawicielami sektora usług wspólnych przeprowadzono w 12 krajach; w każdym z nich uczestniczyło średnio 10 pracodawców. - Ten program został stworzony dla pracodawców i przez pracodawców, w 100 procentach spełnia ich oczekiwania i potrzeby - zaznaczył Bartniewicz.

Premiera GBS Qualifications miała miejsce niespełna miesiąc temu w Chinach - a już od początku lutego system jest wprowadzany również w Polsce. Marcin Kieszczyński przypomina, że Polska - jako jeden z wiodących krajów dla sektora usług wspólnych na świecie - jest dla ACCA ważnym potencjalnym partnerem. Co może skłonić firmy - jak i samych pracowników - do udziału w programie edukacyjnym? Chęć rozwijania kwalifikacji to podstawowy, ale bynajmniej nie jedyny motyw. - Zauważyliśmy, że często kariera w tym segmencie jest postrzegana jako gorsza w stosunku do kariery w innych branżach, ale nacisk na rozwój talentu jest równie duży. Certyfikaty czy dodatkowe kwalifikacje, które pracownicy sektora usług wspólnych mogliby zdobywać pracując w takich firmach, mogłyby rozwijać ich kompetencje - a w konsekwencji sprawiać, ze staliby się bardziej lojalnymi pracownikami - ocenia Communications Manager w ACCA Polska.

160208.acca.01.600x865

Chociaż program dedykowany jest firmom z branży GBS, jednak zgłaszać pracowników mogą również podmioty z innych sektorów. - To nie jest warunek konieczny, żeby firma świadczyła usługi wspólne. Nie zamykamy się na współpracę z przedstawicielami innych sektorów - zwłaszcza, jeśli chcą rozwijać pracowników w tym kierunku - przypomina Marcin Kieszczyński. Nie ma też ograniczeń odnośnie formy zatrudnienia, dzięki czemu kolejne stopnie mogą zdobywać nie tylko etatowi pracownicy ale również osoby zatrudnione w ramach kontraktów menedżerskich czy samozatrudnieni, prowadzący własną działalność gospodarczą - jeśli tylko zgłosi ich firma, na rzecz której prowadzą tę działalność. - Sposób zawiązania umowy między pracownikiem a pracodawcą jest tylko formą rozliczenia. Pracodawca w dalszym ciągu kształtuje kompetencje swojego pracownika, niezależnie od tego w jaki sposób zawarł z nim umowę - czy jest to umowa o pracę, cywilnoprawna czy kontrakt - wskazuje Kieszczyński.

Karol Jerzy Mórawski

Udostępnij artykuł: