Agenci ubezpieczeniowi niezadowoleni z nowych przepisów

Finanse osobiste

Dokumenty ubezpieczeniowe a na nich sterta pieniędzy
Fot. stock.adobe.com/Bartosz

Sprzedaż polis coraz mniej się opłaca agentom, a klient więcej czasu spędza w agencji, gdy chce kupić ubezpieczenie. To konsekwencje działania ustawy o dystrybucji ubezpieczeń.

Regina Skibińska: 64 proc. pośredników sporządzanie analizy potrzeb klienta traktuje jako punkt wyjścia do szerszej rozmowy o potrzebach ubezpieczeniowych konsumenta poza polisą, którą był początkowo zainteresowany

Od 1 października obowiązuje nowa ustawa o dystrybucji ubezpieczeń, która wprowadza do polskiego porządku prawnego zasady wskazane w unijnej Dyrektywie IDD. Wynikające z tego faktu dodatkowe obowiązki i czynności, jakie muszą wykonać dystrybutorzy polis przed sprzedażą ubezpieczenia, już od dawna elektryzują branżę. Pośrednicy obawiali się, że wydłużą one proces wystawiania polis.

Skomplikowana sprzedaż

Obawy agentów się potwierdziły. Firma Insly dostarczająca oprogramowanie dla pośredników ubezpieczeniowych sprawdziła, jak nowa ustawa o dystrybucji ubezpieczeń wpłynęła na pracę pośredników ubezpieczeniowych. Aż 98 proc. respondentów ankiety stwierdziło, że dodatkowe obowiązki wydłużyły wystawianie polis.

Wbrew wcześniejszym przeświadczeniom, to nie analiza potrzeb klienta ma największy wpływ na bieżącą pracę agentów tylko dodatkowe obowiązki informacyjne, w tym m.in. konieczność przygotowanie karty produktu – zauważa Piotr Bartos, Country Manager Insly w Polsce.

Rozszerzenie czynności informacyjnych jako obowiązek wpływający mocno lub bardzo mocno na codzienną pracę pośredników wskazało 69 proc. respondentów. Analizę potrzeb klienta w ten sposób oceniło 58 proc. z nich, a konieczność przygotowanie rekomendacji najlepszego rozwiązania 56 proc.

Niższe przychody

O ile agenci i multiagenci są zgodni co do faktu, że zmiana zasad sprzedaży polis negatywnie wpłynęła na czasochłonność procesu wystawiania polis, to w kwestii ilości realizowanych transakcji zdania są podzielone. Choć większość (58 proc.) uważa, że nowe zasady nie wpłynęły na ich wyniki, to jednak spora grupa ma odmienne zdanie. Aż 36 proc. przepytanych przez Insly potwierdza, że wydłużenie czasu sprzedaży spowodowało, że sprzedają mniej polis, niż przed wejściem w życie ustawy.

W dłuższym okresie trend ten może się odwrócić. Jeden z obowiązków wprowadzonych 1 października może mieć pozytywny wpływ na sprzedaż ubezpieczeń w przyszłości. Jest to sporządzanie analizy potrzeb klienta, którą 64 proc. pośredników ubezpieczeniowych traktuje jako punkt wyjścia do szerszej rozmowy z klientami o ich potrzebach ubezpieczeniowych poza polisą, którą byli początkowo zainteresowani. Poznaniem innych rozwiązań i ewentualnym zakupem dodatkowego ubezpieczenia interesują się przede wszystkim osoby pragnące nabyć ubezpieczenia  majątkowe.

Udostępnij artykuł: