Amazon w Polsce wystartował: strona sklepu już działa; jest odpowiedź Allegro

Gospodarka

Amazon uruchomił we wtorek serwis Amazon.pl. Wśród metod płatności znalazły się m.in. usługa Przelewy24 oraz BLIK, a wśród sposobów dostawy - DHL i Paczkomaty.

Logo Amazona na ekranie telefonu
Fot. stock.adobe.com/Jirapong

Amazon uruchomił we wtorek serwis Amazon.pl. Wśród metod płatności znalazły się m.in. usługa Przelewy24 oraz BLIK, a wśród sposobów dostawy - DHL i Paczkomaty.

Amazon podał na stronie, że dla większości zamówień wysyłanych przez Amazon na terenie Polski o wartości zamówienia powyżej 100 zł zapewnia bezpłatną wysyłkę.

"Standardowa dostawa staje się bezpłatna w przypadku zamówień o wartości ponad 100 zł realizowanych przez Amazon, jednak Amazon nie kontroluje kosztów wysyłki sprzedawcy. Koszty te w przypadku przedmiotów sprzedawanych i wysyłanych przez sprzedawców Marketplace obowiązują nawet wtedy, gdy wartość koszyka przekroczy próg 100 zł określony przez Amazon" - czytamy dalej.

Czytaj także: Amazon: w nowo uruchomionej polskiej wersji sklepu zapłacisz BLIKIEM >>>

O planach uruchomienia polskiego serwisu spółka informowała pod koniec stycznia. Wówczas podała, że przedsiębiorcy, planujący sprzedaż za pośrednictwem Amazon w Polsce oraz globalnie, mogą rejestrować swoje konta po polsku w ramach przygotowań do premiery serwisu.

Amazon zatrudnia ponad 18000 pracowników w 9 centrach logistycznych

Amazon działa w Polsce od 2014 roku. Spółka zatrudnia ponad 18.000 pracowników w dziewięciu centrach logistycznych: w Sadach (pod Poznaniem), Sosnowcu, Kołbaskowie (koło Szczecina), dwóch obiektach w Bielanach Wrocławskich, Pawlikowicach (koło Łodzi), Łodzi, Okmianach (koło Bolesławca) i Gliwicach oraz w biurze Amazon Web Services i w Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku. 

Analitycy: start serwisu Amazon. pl bez fajerwerków

Start polskiego serwisu Amazon we wtorek nastąpił bez fajerwerków, nie widać jakichś ciekawych promocji, które masowo przyciągną klientów - oceniają analitycy.

"Na bazie własnych doświadczeń zakupowych na Amazon.pl uważam, że jest to raczej start wolny. Na tym etapie jest mała baza merchantów, co daje skromną ofertę. Nie porównuję do Allegro, gdyż ciężko porównać gracza, który dopiero staruje z graczem obecnym od dekad. Moim zdaniem, nie jest to "wyraźny" start, jakiego oczekiwano. Przed Amazonem długa i ciężka praca, ale firma jest tego świadoma, czemu dała wyraz w ostatniej komunikacji dla konkurencyjnego portalu. Klienci mogą się zrazić do Amazona, jak to miało miejsce w przypadku e-bay, ale to nie jest przesądzone. Na pewno Amazon zdobędzie jakąś część rynku, ale to kwestia lat nie miesięcy. Największym wygranym są konsumenci, ponieważ będą mieli lepszą ofertę i coraz sprawniejsze podmioty na nim działające. Martwić się musi przede wszystkim off-line, gdyż online zyskał nowy podmiot który będzie animował strukturalny "shift to online" - powiedział Tomasz Sokołowski, analityk Santander BM.

Mam wrażenie, że Polska dla Amazona to taki dodatek. Strategicznym rynkiem są Niemcy i chyba tak pozostanie. Nie wygląda to na strategiczną ekspansję.

Także Łukasz Wachełko, analityk Wood&Company umiarkowanie ocenia start polskiego serwisu Amazona.

"W mojej ocenie, polski serwis Amazona zaczął raczej z "niskich tonów". Nie widzę Prime’a w ofercie, ani jakichś wyjątkowo ciekawych promocji. Darmowe przesyłki od 100 zł, podczas gdy w Allegro są od 40 zł. Ceny przesyłek podobne. Standardowa dostawa w ciągu 2-3 dni, czyli podobnie jak w Allegro. Generalnie nie widać jakiś przewag, który przyciągnęłyby masowo klientów. Start bez fajerwerków" - powiedział analityk.

"Amazon może nie być tak dopasowany do polskiego rynku jak Allegro"

Ponieważ Polska jest dla Amazona jednym z wielu rynków, na których działa, a dla Allegro to rynek pierwszy, można więc spodziewać się, że Amazon nie będzie tak dopasowany do potrzeb polskiego rynku, jak dedykowane Polsce Allegro, uważa managing partner w Unity Group Grzegorz Rudno-Rudziński.

Bez wątpienia pojawienie się Amazona może mieć duży wpływ na rynek.

"Polscy gracze będę musieli obrać wyraziste strategie - walki o udział w rynku kosztem marży, gdyż należy się spodziewać, że nowy gracz zaatakuje strategią Blitzscaling, czyli maksymalizacji wzrostu bez względu na rentowność, co wielokrotnie już czynił i z czego słynie. Obroną może być kontratak dużych graczy, także bez zważania na rentowność lub skupienie się na zwiększeniu rentowności koszyka i obniżeniu kosztu pozyskania klienta, aby, godząc się ze spadkiem udziału w rosnącym rynku, zwiększać rentowność. W każdym z przypadków oznacza to zbrojenia technologiczne w obszarze mobile i data driven sales" - powiedział Rudziński, cytowany w komunikacie.

"Warto też pamiętać, że Polska jest dla Amazona jednym z wielu rynków, na których działa, i pewnie nie najważniejszym, podczas gdy dla Allegro to rynek pierwszy. To oznacza, że Amazon nie będzie tak dopasowany do potrzeb polskiego rynku, jak dedykowane Polsce Allegro, ale może mieć inne korzyści wynikające z globalnej skali działalności" - dodał.

Prezes Allegro: skupiamy się przede wszystkim na klientach

Z kolei kurs Allegro rośnie we wtorek ok. godz. 12.00 o 3,11 proc. do 65,03 zł.

Allegro skupia się przede wszystkim na klientach i uważa to za najlepszą strategię na szybko rozwijającym się rynku e-commerce, poinformował prezes Allegro.eu Francois Nuyts po tym, jak Amazon uruchomił serwis Amazon.pl.

W Allegro skupiamy się przede wszystkim na klientach. To oni, ich potrzeby i oczekiwania wyznaczają kierunek zmian, jakie wprowadzamy w Allegro.

"Uważamy, że to najlepsza strategia na szybko rozwijającym się rynku e-commerce, który ma przed sobą wspaniałe perspektywy rozwoju" - powiedział Nuyts w komentarzu.

Podkreślił, że Allegro nieustannie inwestuje w innowacyjne rozwiązania i szybko przekształca swoją platformę, aby jeszcze lepiej zaspokajać potrzeby polskich konsumentów.

"Stale rozszerzamy wybór produktów, a liczba ofert na naszej platformie sięgnęła już ponad 200 mln. Klienci mogą znaleźć tu wszystko, czego potrzebują. Jesteśmy dumni z tego, że możemy zaoferować im najbardziej atrakcyjne ceny na rynku. Nasi klienci uwielbiają szybkie, bezpłatne dostawy i zwroty w Allegro Smart! Poczyniliśmy znaczne inwestycje w obszarze dostaw, między innymi w wiele usług logistycznych oferowanych sprzedawcom, które obniżają koszty i zwiększają szybkości dostawy zamówionych produktów. Ponadto od uruchomienia Allegro Pay klienci mają możliwość zapłacenia za zakupy do 3 miesięcy później, bez ponoszenia dodatkowych kosztów" - wskazał CEO.

Czytaj także: Amazon pokona Allegro na polskim rynku? Walka właśnie się rozpoczyna >>>

Jak zaznaczył, "dzięki "nieustannym innowacjom" od ponad 20 lat Allegro jest dla Polaków najpopularniejszym i cieszącym się największym zaufaniem miejscem do robienia zakupów online.

"Wspieramy stale rosnącą społeczność ponad 130 tys. sprzedawców, głównie małych i średnich polskich przedsiębiorstw, w rozwoju kompetencji biznesowych i internetowych. Zapewniamy im bardzo konkurencyjne warunki i wspieramy profesjonalnymi narzędziami i usługami sprzedażowymi. Jesteśmy dumni z tego, że wielu z tych nich rozpoczęło swoją działalność na Allegro i wraz z nami rozwinęło się, aby zostać profesjonalnymi sprzedawcami. Jesteśmy przekonani, że są gotowi stawić czoła każdej konkurencji, jak to robią każdego dnia, w tym także światowym graczom" - powiedział także Nuyts.

Allegro planuje w 2021 roku zwiększyć zatrudnienie o 900 osób

Allegro jest też jednym z najbardziej cenionych pracodawców w Polsce, zatrudniając ponad 2,5 tys. osób, zaś w 2021 roku zatrudni kolejnych ok. 900 osób, przypomniał.

Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy stanowiła ok. 3% rynku handlu detalicznego w Polsce w 2019 r. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.

Źródło: PAP BIZNES, ISBnews
Udostępnij artykuł: