Bank i Klient: Banki wciąż dobrym pracodawcą

BANK 2015/01

Prawie 40 proc. studentów zainteresowanych bankowością z pierwszym pracodawcą chce związać się na co najmniej pięć lat, a ich oczekiwania finansowe nie są zbyt wygórowane. To dobra wiadomość dla potencjalnych pracodawców, którzy niepotrzebnie obawiali się antysystemowego i antykorporacyjnego nastawienia pokolenia Y.

Prawie 40 proc. studentów zainteresowanych bankowością z pierwszym pracodawcą chce związać się na co najmniej pięć lat, a ich oczekiwania finansowe nie są zbyt wygórowane. To dobra wiadomość dla potencjalnych pracodawców, którzy niepotrzebnie obawiali się antysystemowego i antykorporacyjnego nastawienia pokolenia Y.

Sektor FMCG oraz bankowość to najpopularniejsze miejsca na rozpoczęcie pracy wśród studentów kierunków ekonomicznych w Polsce. Biorąc jednak pod uwagę spadającą popularność sektora dóbr szybko zbywalnych, banki mogą wkrótce sięgnąć po pierwszą pozycję na liście najbardziej pożądanych pracodawców w Polsce. Jak wynika z międzynarodowego badania, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z agencją badawczą Universum – Talenty w bankowości 2014, wśród najważniejszych globalnych trendów na świecie zauważalna jest chęć zachowania przez młodych ludzi równowagi pomiędzy karierą a życiem prywatnym. Tymczasem dla ich polskich rówieśników najbardziej liczy się stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia. Oczekiwania finansowe polskich studentów pragnących rozpocząć karierę w bankowości nie są zbyt wygórowane – na starcie oczekują niecałych 3 tys. brutto zł.

Coroczne badanie objęło 174 tys. studentów kierunków biznesowych z 31 krajów, uczących się na ponad 2 tys. uczelni. W Polsce ankiety wypełniło ponad 6,6 tys. młodych ludzi, których średnia wieku wyniosła 22 lata. W tym roku na świecie bankowość została zdetronizowana przez sektor FMCG i straciła pozycję lidera wśród najbardziej popularnych sektorów, z którymi chcieliby związać swoje życie zawodowe studenci kierunków ekonomicznych. Największą popularnością bankowość wciąż cieszy się w Wielkiej Brytanii, Chinach, Singapurze i Hongkongu. – W Polsce FMCG pozostaje na pierwszym miejscu od 2008 r., ale dystans pomiędzy tą branżą a drugą w kolejności bankowością zmniejsza się. Oznacza to, że wkrótce banki mogą sięgnąć po pierwszą pozycję w rankingu. Sektor dóbr szybko zbywalnych zajmuje pierwsze miejsce z uwagi na wysoką rozpoznawalność marek oraz dużą różnorodność stanowisk, firm i możliwości realizacji kariery zawodowej – wyjaśnia Natalia Pisarek, starszy konsultant w zespole Human Capital, Dział Konsultingu Deloitte. Na trzecim miejscu wśród polskich studentów kierunków ekonomicznych znalazł się sektor oprogramowania i usług informatycznych, który wyprzedził w tym roku audyt i księgowość. Na miejscu piątym uplasował się transport i logistyka, a na szóstym handel detaliczny. Kolejne miejsca należą do sektora ubezpieczeniowego oraz branży elektroniki i AGD.

Cele zawodowe polskich studentów

Jak czytamy w międzynarodowym badaniu Deloitte, studenci z pokolenia Y wysoko cenią sobie czas wolny – najważniejsza jest dla nich równowaga między życiem zawodowym i osobistym. Jednak w Polsce sytuacja wygląda nieco inaczej. Studenci, którzy wiążą swoją karierę z bankowością, cenią przede wszystkim stabilizację i poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia, które na świecie znalazło się na drugim miejscu. Może to wynikać z dużych obaw o znalezieniepracy po studiach w warunkach względnie wysokiego bezrobocia wśród młodego pokolenia, trudności z uzyskaniem umowy o pracę na czas nieokreślony, może to też być jeszcze echo kryzysu finansowego. – Studenci w Polsce na drugim miejscu stawiają „bycie technicznym lub funkcjonalnym ekspertem”, co ich koledzy w innych krajach uznali za ostatni z priorytetów. Wynika to prawdopodobnie z rosnącego odsetka osób z wyższym wykształceniem w Polsce, co jest często postrzegane jako dewaluacja dyplomu magistra i rodzi konieczność dalszej specjalizacji w konkretnej dziedzinie. Samo ukończenie studiów nie gwarantuje, że młody człowiek zdobył już miano eksperta w jakiejkolwiek dziedzinie – tłumaczy Natalia Pisarek. Studenci na świecie dużo wyżej cenią sobie „bycie liderem oraz możliwość zarządzanie zespołem” – priorytet ten zajął trzecie miejsce, a dopiero szóste w Polsce. Niewykluczone również, że na wyniki badania w znacznym stopniu rzutują różnice kulturowe. W Polsce tylko ok.10 proc. studentów jest zainteresowanych międzynarodową karierą, podczas gdy na świecie taką chęć zgłosiło aż 35 proc. młodych ludzi

Przystanek na dłużej

Prawie 40 proc. studentów zainteresowanych karierą w sektorze bankowym chce związać się ze swoim pierwszym pracodawcą na pięć lat lub nawet dłużej. Rok temu taką gotowość deklarowało mniej niż 30 proc. Tylko nieliczni (6,3 proc.) uważają, że w pierwszej pracy spędzą rok lub mniej. – Chęć związania się na dłużej z pierwszym pracodawcą może być wynikiem powszechnego przekonania, że ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: