Bank i Klient: Biometria w polskich realiach

BANK 2014/06

Nie ma dziś realnej alternatywy dla biometrycznych metod uwierzytelniania i weryfikacji tożsamości. Można się tylko zastanawiać, kiedy i w jakich zastosowaniach opłaca się je wykorzystać. Na biometrię jesteśmy po prostu skazani.

Nie ma dziś realnej alternatywy dla biometrycznych metod uwierzytelniania i weryfikacji tożsamości. Można się tylko zastanawiać, kiedy i w jakich zastosowaniach opłaca się je wykorzystać. Na biometrię jesteśmy po prostu skazani.

Bogdan Szatkowski

Powszechnie korzystamy z technologii teleinformatycznych, które pozwalają na wykonanie wielu czynności, w tym związanych z usługami bankowymi, zdalnie. Równocześnie systematycznie rośnie zagrożenie kradzieżą tożsamości i fraudami. Dotychczasowe zabezpieczenia i metody weryfikacji klientów oraz pracowników banków, takie jak: klucze, karty magnetyczne, dokumenty ze zdjęciem, hasła, numery PIN, tokeny, hasła SMS nie wystarczają. Bezpośredni ich użytkownicy często uważają je za kłopotliwe w codziennym użyciu. Biometryczne metody weryfikacji tożsamości są stosunkowo tanie, wygodne i znacznie bardziej pewne. Bezsporną ich zaletąjest powiązanie cech biometrycznych z konkretną osobą i ich niezmienność w czasie. Oferowane na rynku technologie i rozwiązania biometrycznych metod weryfikacji tożsamości są rozwijane od co najmniej kilkunastu lat. Są to technologie dojrzałe, sprawdzone w praktycznych zastosowaniach. Można się tylko zastanawiać, dlaczego jeszcze biometria nie jest stosowana powszechnie.

Technologie i możliwości

Jakie technologie biometryczne wykorzystywane są najczęściej w bankowości?

Z reguły to automatyczne rozpoznawanie podpisu odręcznego metodą dynamiczną – dynamic signature verification (DSV), biometria naczyń krwionośnych palca, biometria tęczówki oka oraz systemy rozpoznawania głosu. Wzorce biometryczne mogą być przechowywane na kartach mikroprocesorowych (match-on-card), w pamięci czytnika biometrycznego (match-on-device), na serwerze (match-on-server) lub na komputerze (match-on-host). Obecnienie stanowi problemu zabezpieczenie ich i przesyłanie związanych z nim danych. W niektórych rozwiązaniach to użytkownik przechowuje swój wzorzec i może nim zarządzać. Wymienione powyżej technologie po-krywają praktycznie wszystkie potrzeby związane z uwierzytelnieniem i weryfikacją tożsamości. W bankomatach, oddziałach banków i do weryfikacji w internecie stosuje się biometrię naczyń krwionośnych palca i biometrię tęczówki oka. W kontaktach z call center rozpoznawanie głosu. Warto zwrócić uwagę na coraz częstsze wykorzystanie telefonów komórkowych, a zwłaszcza smartfonów, do wykonywania operacji bankowych, płatności za zakupy itp. Implementacja w tych urządzeniach tanich i prostych technologii biometrycznych, nawet uznawanych za mniej pewne, może znacząco podnieść bezpieczeństwo transakcji. Przykładem skan linii papilarnych palca – choć jest mniej bezpieczny niż biometria naczyń krwionośnych, to jednak jako dodatkowe zabezpieczenie sprawdza się znakomicie.

Trzeba zaznaczyć, że poza wymienionymi już technologiami biometrycznymi, jest wiele innych mniej popularnych. System weryfikacji podpisu SignHear to technologia opatentowana przez firmę Sign Assu- red, która wykorzystuje rozpoznawanie dźwięku, jaki powstaje w trakcie składania odręcznego podpisu. Są też systemy wykorzystujące specyficzne dla każdego człowieka ruchy oczu (eye movements recognition) lub ust (lip movement recognition) w czasie wypowiadania sekwencji słów. Można też identyfikować osoby poprzez rozpoznawanie specyficznego dla każdej sposobu poruszania się. Trudno przewidzieć, czy jakaś nowa metoda biometryczna nie okaże się atrakcyjna w przyszłości również dla sektora bankowego. Obecnie duże moce obliczeniowe i możliwość szybkiego ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: