Bank i Klient. Etyka: Chcą sprzedawać odpowiedzialnie

BANK 2019/12

„Wierzymy, że branża finansowa ma służyć społeczeństwu i jego otoczeniu, a oferowane przez instytucje finansowe produkty i usługi są niezbędne i przydatne w życiu każdego człowieka. Jesteśmy świadomi, że tylko prawidłowa konstrukcja, komunikacja i sprzedaż produktów finansowych pozwala na realizowanie biznesowej i społecznej roli instytucji finansowych” – napisali w Deklaracji Odpowiedzialnej Sprzedaży jej inicjatorzy.

Fot. deagreez/stock.adobe.com

„Wierzymy, że branża finansowa ma służyć społeczeństwu i jego otoczeniu, a oferowane przez instytucje finansowe produkty i usługi są niezbędne i przydatne w życiu każdego człowieka. Jesteśmy świadomi, że tylko prawidłowa konstrukcja, komunikacja i sprzedaż produktów finansowych pozwala na realizowanie biznesowej i społecznej roli instytucji finansowych” – napisali w Deklaracji Odpowiedzialnej Sprzedaży jej inicjatorzy.

Deklaracja Odpowiedzialnej Sprzedaży to projekt zainicjowany przez trzy instytucje finansowe, a jego gospodarzem jest Federacja Konsumentów. Powstał, by podnosić i upowszechniać standardy etyczne w relacjach z klientem, edukować biznes i konsumentów, zwiększać zaufanie do branży finansowej oraz przeciwdziałać nieuczciwym praktykom. To pierwsza taka współpraca firm, którym zależy na poprawie jakości usług bankowych. Jej inicjatorami są ANG Spółdzielnia, BNP Paribas Bank Polska i Santander Bank Polska.

Sygnatariusze dokumentu deklarują:

  • Oferować produkty przejrzyste, zrozumiałe i proste.
  • Sprzedawać produkty dopasowane do potrzeb i możliwości konsumenta, dbając o jego bezpieczeństwo.
  • Sprzedawać produkty za godziwą cenę.
  • Umożliwiać proste, sprawne i skuteczne zgłaszanie skarg.
  • Dbać szczególnie o bezpieczeństwo konsumentów z grup wrażliwych społecznie.
  • Traktować wszystkich konsumentów z szacunkiem, zapewniając najwyższą jakość obsługi.
  • Promować produkty w sposób transparentny i rzetelny.
  • Słuchać i uwzględniać głos konsumentów przy podejmowaniu działań.
  • Edukować konsumentów i innych uczestników rynku.

Służyć społeczeństwu i gospodarce

– Jednym z największych wyzwań branży finansowej i całego biznesu jest odpowiedzialna sprzedaż – taka, dzięki której klient otrzymuje za godziwą cenę produkt, którego naprawdę potrzebuje, który rozumie i na który go stać. Instytucje finansowe mają szczególnie wrażliwą rolę w naszym życiu, dlatego musimy w sposób szczególny dbać o dobro klienta. Temu właśnie służy Deklaracja Odpowiedzialnej Sprzedaży – mówi Artur ­Nowak-Gocławski, prezes zarządu ANG Spółdzielnia.

Celami, które przyświecały inicjatorom deklaracji są przede wszystkim zwiększanie pozytywnego wpływu branży finansowej na otoczenie i budowanie relacji z konsumentami i biznesem w sposób, dzięki któremu będą mogli lepiej służyć społeczeństwu i gospodarce. Produkty i usługi finansowe, które dostarczają, są niezbędne każdemu człowiekowi. Dlatego tak ważne jest, by cały proces sprzedaży był przejrzysty, umożliwiał wyjaśnianie wszelkich wątpliwości, uwzględniał potrzeby grup szczególnie wrażliwych. Instytucje finansowe powinny dbać o relacje także po zakupie, m.in. zapewniać bezpieczeństwo korzystania, szybko uwzględniać wszelkie skargi. Niezależnie od etapu, w interesie bankó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: