Bank i Klient: Falujące zaufanie

BANK 2010/06

Chociaż wydarzenia ostatnich dwóch lat zmieniły podejście Polaków do instytucji finansowych, to jednak zaufanie do nich wciąż utrzymuje się na stosunkowo wysokim poziomie. Jedynie co dziesiąty klient twierdzi, że nie jest zadowolony z usług banku, w którym ma konto. Zdecydowanie gorsze zdanie o sektorze finansowym mają natomiast osoby niekorzystające z usług bankowych. Najczęściej opierają swą wiedzę na przekazie medialnym i doniesieniach prasowych.

Chociaż wydarzenia ostatnich dwóch lat zmieniły podejście Polaków do instytucji finansowych, to jednak zaufanie do nich wciąż utrzymuje się na stosunkowo wysokim poziomie. Jedynie co dziesiąty klient twierdzi, że nie jest zadowolony z usług banku, w którym ma konto. Zdecydowanie gorsze zdanie o sektorze finansowym mają natomiast osoby niekorzystające z usług bankowych. Najczęściej opierają swą wiedzę na przekazie medialnym i doniesieniach prasowych.

Paweł Minkina

Obecnie sytuacja na międzynarodowych rynkach finansowych wraca do normy, a dobrą kondycję krajowego sektora bankowego potwierdzają wyniki osiągnięte przez banki w I kwartale br. Bankowcy i inwestorzy z optymizmem patrzą w przyszłość. W odczuciu opinii publicznej coraz mniejsze jest poczucie związku między kryzysem finansowym a rozwojem krajowej gospodarki. Nie został on jednak całkowicie wyparty ze społecznej świadomości. Wciąż pamięta się negatywne emocje w stosunku do banków, zmienił się poziom zaufania do instytucji finansowych i zwiększyło się poczucie braku dostatecznej wiedzy o ich funkcjonowaniu.

Zaufanie ponad kryzysem

Krytyka sektora bankowego na świecie oraz skala nieprawidłowości w zarządzaniu międzynarodowymi instytucjami wpłynęła również na postrzeganie krajowych instytucji finansowych. Badania wizerunku polskiego sektora bankowego przeprowadzone przez Instytut Pentor wskazują na spadek zaufania do krajowych instytucji finansowych w czasie największych zawirowań na rynkach finansowych. Klienci mniej ufnie podchodzą do przeprowadzanych przez banki akcji marketingowych i promocyjnych. Co trzeci badany zachował dobrą opinię o sektorze bankowym – to wynik zdecydowanie niższy niż na początku 2008 r. (42 proc.). Aż 78 proc. klientów indywidualnych pozytywnie ocenia banki i jest to stan zbliżony do tego sprzed roku, ale gorszy niż jeszcze przed dwoma laty. Bankowcy zgodnie postrzegają jednak dynamikę ocen: dwie trzecie uważa, że opinie klientów indywidualnych o bankach nie zmieniły się w porównaniu ze stanem sprzed roku, ale co piąty zauważa pogorszenie ocen. Największe zaufanie do sektora bankowego wyrażają osoby czynnie korzystające z usług bankowych. Jedynie co dziesiąty klient twierdzi, że nie jest zadowolony z usług banku, w którym ma konto. Z drugiej konsumenci dość krytycznie odnoszą się do działań marketingowych banków, a połowa respondentów uważa że system opłat i prowizji nie jest rzetelnie przedstawiany. W opinii respondentów konsekwentna praca nad poprawą relacji z klientem, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: