Bank i Klient. Kredytobiorcy: Internauci rzetelniej spłacają zobowiązania

BANK 2019/09

Coraz więcej Polaków ma problemy ze spłacaniem długów. Z jednej strony jest to następstwo zmian w mentalności, z drugiej – coraz bardziej negatywnego stosunku naszych rodaków do regulowania tego typu zobowiązań. Dotyczy to klientów kredytowych i pożyczkowych jako ogółu, jednak tendencji tej nie poddają się klienci pożyczek online.

Coraz więcej Polaków ma problemy ze spłacaniem długów. Z jednej strony jest to następstwo zmian w mentalności, z drugiej – coraz bardziej negatywnego stosunku naszych rodaków do regulowania tego typu zobowiązań. Dotyczy to klientów kredytowych i pożyczkowych jako ogółu, jednak tendencji tej nie poddają się klienci pożyczek online.

Wyniki badania „Moralność finansowa Polaków”, przeprowadzonego przez Konfederację Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) we współpracy z BIG InfoMonitor, są niepokojące. Z roku na rok maleje odsetek Polaków twierdzących, że spłacanie długów należy do moralnych obowiązków obywatela. O ile w roku 2016 z twierdzeniem tym zgodziło się 96% respondentów, o tyle w bieżącym 94,6%. Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie prawie każdy z nas korzysta z jakiejś formy pożyczki czy kredytu, spadek o półtora procent to naprawdę dużo.

Platformy pożyczkowe mogą być spokojne

Jeśli zejdziemy z poziomu deklaracji do faktycznych zachowań finansowych, okaże się, że jest jeszcze gorzej. Według najnowszych danych Biura Informacji Kredytowej i BIG InfoMonitor, aż 2,79 mln Polaków zalega ze spłatą długów. Na ich kontach znajduje się łącznie 76,01 mld zł nieuregulowanych zobowiązań. W skali trzech lat to wzrost o 30% liczby niesolidnych dłużników oraz 67% więcej wygenerowanej przez nich kwoty zaległości.

Niepokojąca tendencja wydaje się nie dotyczyć klientów platform pożyczkowych online. Wyliczenia LOANDO Group wskazują na rokroczny wzrost odsetka dłużników spłacających zobowiązania na czas. W 2016 r. było ich 76%, w 2017 r. 82%, rok temu 83%, zaś w tym roku wskaźnik zatrzymał się na poziomie 86%. Na przestrzeni trzech lat to wzrost o 10%.

– Tak duży rozstrzał w spłacalności między osobami pożyczającymi w lendtechach i instytucjach tradycyjnych wynika prawdopodobnie z innego profilu konsumenckiego, jaki posiada każda z grup. Pożyczający w fintechach to często osoby korzystające z usług subskrypcyjnych, a więc przyzwyczajone do szybkiego regulowania należności. Warto również zauważyć, że pożyczki online są zazwyczaj przeznaczane na cele konsumpcyjne. To małe kwoty, które łatwiej jest nam spłacić od razu – komentuje Krzysztof Przybysz, CEO LOANDO Group.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: