Bank i Klient: Liczą się sprawdzone formy bankowości

BANK 2014/11

Większość właścicieli mikrofirm pytanych o swoje potrzeby w zakresie bankowości podkreśla, że wybiera sprawdzone rozwiązania.

Większość właścicieli mikrofirm pytanych o swoje potrzeby w zakresie bankowości podkreśla, że wybiera sprawdzone rozwiązania.

Prof. dr hab. JAN GARLICKI, WOJCIECH TERLIKOWSKI

Tak wynika z badania Potrzeby właścicieli mikroprzedsiębiorstw na rynku finansowym przeprowadzonego w II kw. 2014 r. przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR. Była to kontynuacja projektu rozpoczętego z ekspertami PwC w 2013 r. Wyniki badania wskazują, że decydująca część mikroprzedsiębiorców preferuje sprawdzone i tradycyjne podejście do bankowości. Istnieje jednak grupa drobnych przedsiębiorców otwartych na innowacyjne formy bankowości

Dominują znane usługi

Na tradycyjne podejście do usług bankowych wpływają przede wszystkim trzy czynniki. Po pierwsze, preferowany rodzaj banku. Okazuje się, że aż 82 proc. właścicieli mikrofirm woli banki uniwersalne, czyli takie, które oferują produkty zarówno klientom indywidualnym, jak i firmowym (wykres 1). Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość posiadania konta firmowego i osobistego w tym samym banku, z czego korzysta 70 proc. badanych mikroprzedsiębiorców. Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że to właśnie posiadanie w danym banku konta osobistego było główną motywacją dla mikroprzedsiębiorców do założenia w nim konta do prowadzenia działalności gospodarczej. Warto też zauważyć, że część przedsiębiorców korzysta tylko z jednego rachunku, łącząc na nim finanse firmowe i osobiste.

Banki uniwersalne to największe – pod względem liczby posiadanych klientów i zgromadzonego kapitału – instytucje. Zatem nie jest zaskakujące, że na polskim rynku liderami w obsłudze mikroprzedsiębiorstw są: PKO Bank Polski, Bank Pekao S.A., Bank Zachodni WBK S.A., ING Bank Śląski S.A. oraz mBank S.A.

Drugim czynnikiem świadczącym o konwencjonalnym podejściu mikrofirm do bankowości jest silna potrzeba kontaktu z rzeczywistym, a nie wirtualnym, oddziałem banku. Drobni przedsiębiorcy wykorzystują oczywiście internetowy dostęp do usług, który jest obecnie standardem. Jednak w kontaktach z bankiem najczęściej dominuje mieszany oddziałowo-internetowy kanał kontaktu. Na wyłącznie internetowy decyduje się jedynie co dziesiąty badany. Fakt istnienia oddziału banku, jego szyld umieszczony w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: