Bank i Klient: Nadużycia wewnętrzne w banku

BANK 2013/01

W pierwszych dniach grudnia minionego roku Komitet ds. Bezpieczeństwa Związku Banków Polskich zorganizował seminarium poświęcone zagrożeniom, na jakie narażone są banki ze strony własnych pracowników. Trudno im przeciwdziałać, a potencjalne straty mogą być bardzo dotkliwe.

Bohdan Szafrański

Instytucje finansowe coraz lepiej radzą sobie z zagrożeniami przychodzącymi z zewnątrz. Nawet jeśli nie ma możliwości pełnego zabezpieczenia się nimi, to dziś można je dość skutecznie ograniczyć i kontrolować; tak je same, jak i związane z nimi straty. Znacznie trudniej przeciwdziałać nadużyciom wewnętrznym, na dodatek potencjalne szkody mogą osiągnąć znaczne rozmiary, zagrażające nawet funkcjonowaniu banku.

W listopadzie 2012 r. zakończył się przed brytyjskim sądem proces Kweku Adoboli, maklera banku UBS. Spowodował on straty w wysokości 1,4 mld funtów. Za oszustwa finansowe, które niemal doprowadziły bank do bankructwa, został skazany na karę siedmiu lat więzienia. Proces pokazał, jak nieskuteczne był...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: