Bank i Klient: Nieznany, wartościowy produkt

BANK 2014/03

Jeszcze do niedawna wyraz assistance uchodził nad Wisłą za synonim... żółtego holownika pomocy drogowej. Dziś sytuacja się zmienia - jednak wciąż znaczna część Polaków nie ma świadomości, jakie korzyści wynikają z usługi assistance dołączonej do produktów bankowych bądź ubezpieczeniowych

Jeszcze do niedawna wyraz assistance uchodził nad Wisłą za synonim... żółtego holownika pomocy drogowej. Dziś sytuacja się zmienia - jednak wciąż znaczna część Polaków nie ma świadomości, jakie korzyści wynikają z usługi assistance dołączonej do produktów bankowych bądź ubezpieczeniowych

Jerzy Podedworny, Stanisław Brzeg-Wieluński

Potwierdzają to wyniki kolejnej, trzeciej już edycji badania Rynek usług assistance widziany oczami klienta, przeprowadzonego na zlecenie Mondial Assistance przez firmę AC Nielsen Polska.

W badaniu, przeprowadzonym w dniach 7-26 stycznia 2014 r., wzięła udział reprezentatywna grupa 2000 mieszkańców miast. Celem ankiety było monitorowanie potrzeb klientów w zakresie assistance oraz śledzenie trendów na rynku tych produktów. Szczególną uwagę poświęcono świadomości klientów w zakresie usług assistance i postrzeganiu tych zawartych w produktach finansowych i ubezpieczeniowych. Na podstawie uzyskanych od respondentów odpowiedzi prowadzący badanie próbowali odpowiedzieć na zasadnicze pytanie: czy assistance wnosi nową wartość do produktów, do których jest dołączone?

Zainteresowani wciąż w mniejszości

Najbardziej świadomi i aktywni posiadacze produktów assistance wciąż znajdują się w mniejszości – to pierwszy wniosek płynący z najświeższej edycji badania rynku. W 2013 r. choć raz skorzystało z usługi gwarantowanej w pakiecie ponad 1,25 mln mieszkańców polskich miast. Należy podkreślić, że ponad połowę tej grupy stanowią osoby w wieku 30-39 lat, posiadające wyższe wykształcenie i pracujące na wyższych stanowiskach. Większość z nich to mieszkańcy miast powyżej 200 tys. mieszkańców. Ta grupa „najbardziej zapracowanych Polaków” stanowiła największy odsetek osób korzystających z usług assistance również w roku minionym, i to opinie tego środowiska będą miały istotny wpływ na dalsze wyniki ankiety.

Przeszło trzykrotnie większa (ponad 3,7 mln osób) jest grupa tych, którzy – pomimo świadomości posiadania produktu assistance – nie skorzystali z niego ani razu w roku 2013. Jako przyczynę bierności wymieniano najczęściej brak potrzeby skorzystania z takiej usługi lub niewystarczający zakres posiadanej ochrony ubezpieczeniowej; zdaniem niektórych ankietowanych polisa nie obejmowała tej sytuacji, w której liczyli na wsparcie. Z kolei ponad pół miliona ankietowanych przyznało się do niewiedzy – nie umieli określić, czy posiadanym przez nich produktom bankowym lub ubezpieczeniowym towarzyszy jakakolwiek usługa z kategorii assistance. Dla oferentów produktów z tej kategorii oznacza to jedno: żmudną pracę nad edukacją klientów i kształtowanie właściwych postaw w zakresie korzystania z usług assistance:

– Praca na rynku, na którym można rosnąć organicznie, poprzez budowanie świadomości i dochodzenie z produktem do konsumenta, który jeszcze nie miał okazji z nim pracować, jest znacznie bardziej komfortowa niż praca na rynku, na którym mamy 100-procentową dystrybucję produktu assistance i trzeba poszukiwać innych metod na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Milion – to jest liczba, z której powinniśmy być dumni, ale jest jeszcze sporo do zrobienia. Są dobre warunki do wzrostu – tak sytuację na polskim rynku usług assistance podsumował Szymon Mordasewicz z ACNielsen Polska.

Płatny anioł stróż

Czym w świadomości przeciętnego Kowalskiego jest assistance? Najpopularniejsze jest wciąż skojarzenie z pomocą drogową; w 2013 r. co trzeci ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: