Bank i Klient. PKO BP: Strategię aktualizujemy co kwartał

BANK 2019/11

Z Aleksandrą Sroką-Krzyżak, dyrektor Departamentu Strategii PKO Banku Polskiego, rozmawiał Sławomir Dolecki.

Fot. PKO BP

Z Aleksandrą Sroką-Krzyżak, dyrektor Departamentu Strategii PKO Banku Polskiego, rozmawiał Sławomir Dolecki.

Obecna strategia PKO BP obejmuje okres do 2020 r., ale udało się ją zrealizować już na początku 2019 r. Z czego to wynika? Czy tak dobrze przewidzieliście rynek, czy może ktoś nie doszacował możliwości?

– Myślę, że rynek rozwijał się trochę szybciej niż wówczas, gdy bank przyjmował swoje założenia, więc trochę korzystamy z faktu, że gospodarka dobrze się rozwija. Udało nam się zrealizować część finansową, osiągnęliśmy odpowiedni poziom ROE, CI, kosztów ryzyka i wysokość wypłaty dywidendy. To jednak nie oznacza, że cała strategia – rozumiana jako szereg inicjatyw, które mamy do wdrożenia – jest już „gotowa”. Jej znaczącą częścią była np. transformacja cyfrowa i to będziemy kontynuować, bo nie możemy powiedzieć że transformacja cyfrowa się zakończyła. Teraz w nowym planie strategicznym na 2022 r. patrzymy na rynek, analizujemy, co się zmieniło, które elementy w 2016 r. jeszcze nie istniały, a teraz trzeba je uwzględnić albo poprawić

Pięć miesięcy temu prezes Zbigniew Jagiełło zapowiedział, że będzie przeprowadzony przegląd obecnej strategii, później dodał, że wnioski z tego przeglądu będą zaprezentowane w trzecim kwartale. Czy już wiadomo, co się zmieni? Czy bank podniesie poprzeczkę, czy będzie raczej skupiał się na tym, co powinien do końca zrealizować?

– Nowe aspiracje zaprezentujemy w listopadzie i to będzie dobry moment, żeby ocenić, jak rynek rozwinął się w 2019 r. Nie chcieliśmy robić tego wcześniej, ponieważ czekało nas kilka niepewnych wydarzeń – nie wiedzieliśmy np., co wydarzy się z niektórymi bankami, które mogą mieć problemy finansowe, i jak ich nie najlepsza sytuacja może wpłynąć na rynek, nie wiedzieliśmy też, co będzie się działo z kredytami frankowymi, a to także potencjalnie zagrożenie i koszt. Natomiast taki przegląd i odświeżenie strategii w dzisiejszych czasach robi się często. Odchodzi się od centralnego długoterminowego planowania, ponieważ zmiany technologiczne i zmiany oczekiwań klientów zachodzą coraz szybciej, stąd częściej widzimy strategie 2–3-letnie, a oprócz tego robimy przeglądy kwartalne, gdy poszczególne zespoły prezentują, co udało się zrobić, a co musimy zweryfikować, bo oczekiwanie rynku jest nieco inne, niż zakładaliśmy. To tak zwany Quarterly Business Review, a każdy QBR jest poniekąd naszą aktualizacją strategii.

Ale ten podstawowy dokument strategiczny obejmuje określony czas i – co ciekawe – w 2007 r. wyznaczyliście ten okres na 6 lat, potem – w 2012 r. – na 3 lata, następnie w 2016 r. na 5 lat. Z czego te okresy wynikają? Na jakiej podstawie podejmuje się decyzję, że nowa strategia obejmie 6 lat, a nie 2 albo 17?

– To zależy od tego, jaki jest pomysł na rozwój banku. Niektóre cele udaje się osiągnąć w ciągu roku czy dwóch, a inne wymagają wieloletnich zmian w organizacji. Transformacja cyfrowa np. nie jest procesem, który ma określoną perspektywę czasową, ponieważ kiedy wprowadzimy określony model ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: