Bank i Klient: Po pierwsze edukacja…

BANK 2018/04

Siła gospodarki to również stabilność i bezpieczeństwo sektora bankowego. A te z kolei są współtworzone zarówno przez same banki, jak i ich klientów. Im bardziej bowiem są świadomymi uczestnikami życia ekonomicznego i umiejętnie zarządzają chociażby budżetami domowymi, tym skuteczniej realizują swoje życiowe zamierzenia – to główne wnioski płynące z debaty zorganizowanej przez Warszawski Instytut Bankowości i Związek Banków Polskich wspólnie z redakcją „Dziennika Gazety Prawnej”.

Siła gospodarki to również stabilność i bezpieczeństwo sektora bankowego. A te z kolei są współtworzone zarówno przez same banki, jak i ich klientów. Im bardziej bowiem są świadomymi uczestnikami życia ekonomicznego i umiejętnie zarządzają chociażby budżetami domowymi, tym skuteczniej realizują swoje życiowe zamierzenia – to główne wnioski płynące z debaty zorganizowanej przez Warszawski Instytut Bankowości i Związek Banków Polskich wspólnie z redakcją „Dziennika Gazety Prawnej”.

Michał Polak

Dyskusja odbyła się niemal w przededniu II Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości, który został organizowany m.in. w ramach działań Programu sektorowego „Bankowcy dla Edukacji”. Uczestniczyli w niej: Piotr Czarnecki – prezes zarządu Raiffeisen Polbanku i przewodniczący Rady Związku Banków Polskich, dr hab. Krzysztof Kalicki, prezes zarządu Deutsche Banku Polska, Bartosz Kublik – prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej, Krzysztof Pietraszkiewicz – prezes ZBP, Sławomir S. Sikora – prezes zarządu Citi Banku Handlowego oraz Waldemar Zbytek – wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości.

Przedstawiciele instytucji finansowych podkreślali znaczenie wiedzy ekonomicznej. Ale też przyznawali, że jej poziom jest stosunkowo niski. – W 2008 r. 17% klientów deklarowało, że korzysta z doradztwa profesjonalistów finansowych. W 2017 r. takich odpowiedzi było 46%. W 2008 r. o kierowaniu się intuicją mówiło 49%, teraz 10% – podkreślił Krzysztof Pietraszkiewicz. Odwrócenie tych proporcji wskazuje, że świadomość klientów rośnie. Ale z drugiej strony, biorąc pod uwagę rosnące wyzwania związane z budową oszczędności długoterminowych na cele emerytalne i zdrowotne czy też bezpiecznym korzystaniem z narzędzi gospodarki elektronicznej – nadal pozostaje wiele do zrobienia.

Zdaniem Krzysztofa Kalickiego, problem dotyczy nie tylko zwykłych klientów banków. Widać go również u studentów kierunków ekonomicznych, a także…twórców prawa. Również te grupy nie mają świadomości, jak funkcjonują instytucje finansowe, czy rynek kapitałowy. – W wielu urzędach ciągle jest myślenie, że to bank decyduje o kursie walutowym, o stopach procentowych. Nie widzą one mechanizmów rynkowych. To przejawia się później u legislatorów w takiej formie, że uchwala się ustawy czy rozporządzenia sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem ekonomicznym. Na przykład ustala się, że będziemy naliczać podatek dochodowy od kosztów albo od innego podatku – wyliczał prezes Kalicki.

Od lewej: Krzysztof Kalicki, Piotr Czarnecki, Krzysztof Pietraszkiewicz, Bartosz Kublik oraz Waldemar Zbytek.

O tym, że Polacy mają trudności nawet z podstawową wiedzą z zakresu finansów, mówił z ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: