Bank i Klient. PSD2: Pozytywne aspekty dyrektywy

BANK 2019/09

Na PSD2 mogą zyskać nie tylko konsumenci i przedsiębiorcy, ale także banki. Dzięki nowej regulacji zwiększy się liczba przetwarzanych transakcji, a produkty, takie jak pożyczka czy faktoring, będą tańsze i bardziej dostępne wtedy, kiedy klient ich faktycznie potrzebuje.

Fot. WrightStudio/stock.adobe.com

Na PSD2 mogą zyskać nie tylko konsumenci i przedsiębiorcy, ale także banki. Dzięki nowej regulacji zwiększy się liczba przetwarzanych transakcji, a produkty, takie jak pożyczka czy faktoring, będą tańsze i bardziej dostępne wtedy, kiedy klient ich faktycznie potrzebuje.

14 września br. wchodzi w życie Rozporządzenie Delegowane Komisji Europejskiej w zakresie regulacyjnych standardów. Zdaniem ekspertów sam moment wejścia w życie przepisów dyrektywy PSD2, która to umożliwia, nie przyniesie rewolucji. Niemniej jeszcze w tym roku możemy spodziewać się zmian na rynku finansowym.

– Pod koniec roku możemy się spodziewać podobnych zmian, które miały miejsce na rynku brytyjskim, gdzie PSD2 Open Banking miał swoją premierę w 2018 r. Umocniła się wówczas pozycja istniejących na rynku finansowym graczy, którzy w swojej ofercie wykorzystali dostęp do historii operacji konta czy też możliwość inicjalizacji zlecenia płatniczego. Dzięki tym działaniom poprawili ergonomię działania swoich produktów – powiedziała nam Marzena Sokołowska, Banking Services Product Manager w ITMAGINATION.

Pojawiły się także na rynku brytyjskim nowe podmioty i nowe funkcjonalności (np. aplikacje do zarządzania zgodami), co w naturalny sposób prowadzi do zwiększenia konkurencyjności istniejących już na rynku produktów.

Silne uwierzytelnienie

Użycie dwóch elementów spośród trzech kategorii określane jest jako silne uwierzytelnienie. Są to:

  • „Wiedza” – to kod (np. PIN), hasło lub inny element, który jest i powinien być znany tylko klientowi – posiadaczowi danego instrumentu płatniczego lub bankowości internetowej i którego nie wolno udostępniać osobom trzecim.
  • „Posiadanie” – to element, który dany użytkownik ma w posiadaniu (np. karta plastikowa, telefon z kartą SIM) i który może zostać użyty w trakcie dokonywania płatności lub korzystania z bankowości internetowej.
  • „Cecha klienta” – to specyficzna dla danego klienta cecha, którą tylko on dysponuje i która go jednoznacznie wyróżnia. Dobrym przykładem jest biometria w postaci np. odcisku palca, tęczówki oka czy układu żył.

– Banki nie rezygnują z szans, jakie daje im PSD2. Same, bądź we współpracy z fintechami, budują rozwiązania typu API HUB (jest to narzędzie, za pomocą którego następuje odczyt historii operacji na rachunkach klientów prowadzonych w innych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: