Bank i Klient: Relacja, partnerstwo, związek…

BANK 2015/01

Z uwagi na rosnącą konkurencję na rynku bankowym dopasowanie produktów do indywidualnych wymagań odbiorcy jest jednym ze sposobów osiągania przewagi konkurencyjnej i budowania relacji z klientami.

Z uwagi na rosnącą konkurencję na rynku bankowym dopasowanie produktów do indywidualnych wymagań odbiorcy jest jednym ze sposobów osiągania przewagi konkurencyjnej i budowania relacji z klientami.

Adam Żółw

To, że wsparcie marketingowe jest niezbędne dla osiągnięcia sukcesu biznesowego to od lat truizm. W uproszczeniu marketing to sposób komunikacji pomiędzy firmą, nadawcą komunikatu marketingowego a klientem, który jest tego komunikatu odbiorcą. Marketing stał się dość pojemnym pojęciem, które mieści reklamę, działania PR, programy lojalnościowe czy zaznaczanie obecności organizacji w social mediach. Od niedawna rozwija się także marketing relacyjny. Co go wyróżnia? Próba dotarcia do konkretnego, indywidualnego klienta, czyli np. do osoby przechodzącej obok konkretnego miejsca – dajmy na to placówki bankowej. Jej smartfon, dzięki GPS, może zostać namierzony, a następnie zostanie wysłany komunikat o wyjątkowej promocji dostępnej tylko tu i teraz. Komunikat może być ofertą produktów i usług świadczonych przez daną firmę. Celem, dla którego podejmowany jest marketing relacji, jest nieprzerwany rozwój długoterminowej powiązań pomiędzy klientem a firmą i na odwrót, z korzyścią dla obu stron. Marketing relacji bardzo często nazywany jest marketingiem partnerskim, marketingiem powiązań czy marketingiem związków.

Jak utrzymać klienta?

Najważniejsza w marketingu relacji jest lojalność. Lojalny klient to przecież stały zysk. Aby jednak chciał się odwdzięczyć, musi być nie tylko zadowolony z proponowanych usług czy produktów, ale też w jakiś personalny sposób związany z firmą. Tylko wówczas postawa lojalności względem niej będzie trwała, niezależna od pokus, jakimi zachęca klientów konkurencja. Lojalni klienci charakteryzują się tym, że są w stanie zapłacić za usługi czy produkty ulubionej firmy więcej, nawet jeśli wiedzą, że konkurencja sprzedaje taniej. Podstawowym narzędziem nowoczesnego marketingu relacji są strony internetowe. Skupia się on również na internetowych społecznościach. Dlatego strony internetowe powinny być zintegrowane z serwisami social media, w których firma ma możliwości prowadzenia działań promocyjnych i podtrzymywania relacji z klientami, którzy deklarują sympatię do niej. Wszelkie działania marketingowe warto skorelować z systemem CRM (Customer Relationship Management), który umożliwia zachowanie całej historii zdarzeń związanych z danym klientem.

– Działania w ramach marketingu relacyjnego prowadzimy od wielu lat w segmencie bankowości osobistej i prywatnej. Doradcy klienta poznają jego oczekiwania i potrzeby, a następnie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: