Bank i Klient: Rynek pracy tworzy nowe zapotrzebowania na kwalifikacje

BANK 2015/02

Z Andrzejem Lechem, prezesem Warszawskiego Instytutu Bankowości, rozmawiają Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.

Z Andrzejem Lechem, prezesem Warszawskiego Instytutu Bankowości, rozmawiają Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.

W bankowości od lat są standardy kwalifikacyjne, więc po co teraz tworzy się sektorową ramę kwalifikacji? Czym ona będzie?

– Żeby to wyjaśnić, trzeba trochę cofnąć się w czasie. W 2010 r. Komitet do spraw Zatrudnienia, czyli instytucja doradcza Unii Europejskiej do spraw rynku pracy, pokazał w jednym z raportów, że w ciągu dekady w Unii powstanie 16 mln nowych miejsc pracy dla ludzi mających specjalistyczne kwalifikacje i jednocześnie zostanie zlikwidowanych 12 mln stanowisk wymagających niskich kwalifikacj

Ale co to ma wspólnego z sektorową ramą kwalifikacyjną?

– Analiza Komitetu do spraw Zatrudnienia potwierdziła tylko, że rynek pracy zmienia się w bardzo dynamiczny sposób, wraz ze zmianą struktury gospodarek. W konsekwencji tych przemian rośnie znaczenie usług, w tym wymagających wyższych kwalifikacji. Bezustannie powstają również nowe profesje wymagające określonych kompetencji. A to oznacza, że pracownicy, aby nadążyć za zmieniającymi się potrzebami rynku pracy, muszą stale podwyższać swoje umiejętności, ewentualnie nabywać całkiem nowe kwalifikacje, bo o wiele częściej niż dotychczas będą zmieniać miejsca swojej pracy.

I dalej nie rozumiemy potrzeby tworzenia sektorowej ramy kwalifikacji.

– Otóż, problem polega na tym, że rynek pracy często potrzebuje takich umiejętności, których nikt dotychczas nie kształcił, zwłaszcza że systemy edukacji – nie tylko w Polsce – nie nadążają za tymi zmianami. Ludzie musieli uczyć się często sami. Tylko jak porównywać obiektywnie to, czego musieli się nauczyć w okresie pracy zawodowej, w praktyce? I tu pojawia się rama kwalifikacji, bo jest potrzebny wzorzec porównywania i certyfikowania pewnych kompetencji i najlepiej, żeby był taki sam w całej Unii.

W tym momencie zatrzymajmy się na chwilę przy standardach kwalifikacyjnych w bankowości. W jakim stopniu te nowe rozwiązania będą bazowały na standardach kwalifikacyjnych? Ten egzamin zdawało już kilka tysięcy osób, więc pewne szlaki zostały przetarte…

– Tak, i jest to dowodem na to, że sektor bankowy wyprzedził inne dziedziny gospodarki, ponieważ przewidział, iż powstanie potrzeba formalnego potwierdzania nabycia pewnych unikalnych kompetencji przez pracowników banków. System standardów kwalifikacyjnych będzie zatem także częścią tego, co powstaje również równolegle we wszystkich krajach UE – Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce. Bo one były tworzone z tą samą myślą przewodnią, która teraz towarzyszy całemu systemowi ram kwalifikacji. Sektor bankowy ma na starcie bogatsze doświadczenia niż inne sektory, w tym zdobyte przez WIB w projektach międzynarodowych ostatnich lat związanych z zastosowaniami Europejskiej Ramy Kwalifikacji w sektorze usług finansowych. I rzeczywiście tworzony teraz w Polsce system czerpie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: