Bank i Klient. Świat bez barier: Dostęp przez 24 godziny na dobę

BANK 2019/09

Z Wojciechem Rybakiem, członkiem zarządu Banku Millennium, rozmawiał Sławomir Dolecki.

Wojciech Rybak, Bank Millennium
Fot. Bank Millennium

Z Wojciechem Rybakiem, członkiem zarządu Banku Millennium, rozmawiał Sławomir Dolecki.

Jeden z elementów strategii biznesowej Banku Millennium mówi o „bankowości dla wszystkich”, co to oznacza?

– Idea bankowości bez barier, dostępności produktów i usług dla wszystkich bez wyjątku, to nie tylko jeden z programów CSR, ale filozofia organizacji i ważna składowa strategii biznesowej Banku Millennium. Dążymy do tego, by być bankiem bez barier – staramy się niwelować bariery infrastrukturalne, cyfrowe i fizyczne w dostępie do naszych finansowych i pozafinansowych usług. Chcemy, by wszyscy klienci, w tym osoby niepełnosprawne, miały wygodny dostęp do usług i czuły się u nas dobrze. Z tego powodu wprowadziliśmy szereg udogodnień dla osób niewidomych, niedowidzących i poruszających się na wózkach. Są to ułatwienia zarówno w dostępie do oddziałów, bankomatów, serwisu telefonicznego, strony internetowej, jak i sposobu obsługi. Na dziś 100% bankomatów i 70% oddziałów jest dostosowanych do wymagań tej grupy klientów.

A bardziej konkretnie, praktycznie?

– Klienci poruszający się na wózkach inwalidzkich mogą używać klawiszy numerycznych na klawiaturze bankomatu, dzięki czemu nie muszą sięgać wysoko w okolice ekranu. Osoby niewidzące – po podłączeniu słuchawek do bankomatu – mogą składać dyspozycje głosem, a osoby niedowidzące korzystać ze specjalnego, czarno-białego trybu ekranu, który zwiększa kontrast i czytelność wyświetlanych komunikatów. Osoby niewidome lub niedowidzące korzystają ze strony internetowej, posługując się tylko klawiaturą, bez potrzeby korzystania z myszy. Strona internetowa dostosowana jest do czytania przez czytniki tekstu, daje możliwość powiększania liter, jest też przystosowana do czytania w trybie wysokiego kontrastu. Również aplikacja mobilna dostosowana jest do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Można się do niej zalogować odciskiem palca i w ten sam sposób zatwierdzać transakcje kartami płatniczymi w internecie. Dodatkowo wprowadziliśmy udogodnienia przy podpisywaniu umów. Osoby niewidome, niedowidzące czy takie, które nie potrafią czytać, mają możliwość samodzielnego podpisania umowy w obecności dwóch pracowników banku lub świadka. W takim przypadku możliwe jest odczytanie umowy przez pracownika, a w przypadku klienta niepiśmiennego, złożenie podpisu za pomocą odcisku palca.

Bank Millennium rozszerza ideę bankowości bez barier na wszystkie obszary, w których jest aktywny, m.in. w zakresie mecenatu kultury. Podczas ostatniej, szesnastej już edycji festiwalu filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity Film Festival, którego jesteśmy mecenasem, zwróciliśmy szczególną uwagę na dostępność kultury dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Dzięki nam wybrane filmy były dostępne z audiodeskrypcją i wersją lektorską w aplikacji AudioMovie, czyli telefoniczną aplikacją, która odtwarza i synchronizuje z filmem dodatkowe ścieżki dźwiękowe.

Czyli „świat bez barier” to także kultura. Dlaczego instytucja finansowa wychodzi poza swój podstawowy biznes, zajmując się działalnością tak bardzo od bankowości oddaloną?

– Otwieranie dostępu do kultury dla osób z niepełnosprawnościami to wypadkowa dwóch ważnych aktywności Banku Millennium: zaangażowania w mecenat kultury od ponad 30 lat oraz tworzenia świata bez barier. Na tegorocznym festiwalu filmów dokumentalnych, udostępniliśmy filmy kinowe w wersji z audiodeskrypcją. Umożliwiło to udział w festiwalu wielu osobom z niepełnosprawnością wzroku. Wierzymy, że również widzowie z niepełnosprawnością wzroku czy słuchu mają prawo do obcowania ze sztuką w sposób pozbawiony barier. Ponadto jest to rozwiązanie, które sprzyja integracji – zarówno widzowie bez niepełnosprawności, jak i ci, któ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: