Bank i Klient: Wygranymi są polscy przedsiębiorcy

BANK 2013/06

Z Arkadiuszem Lewickim, dyrektorem Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK) dla Polskiego Rynku Finansowego rozmawia Stanisław Brzeg-Wieluński

Z Arkadiuszem Lewickim, dyrektorem Krajowego Punktu Kontaktowego (KPK) dla Polskiego Rynku Finansowego rozmawia Stanisław Brzeg-Wieluński

Związek Banków Polskich otrzymał niedawno prestiżową statuetkę dla „Innowacyjnej Instytucji Otoczenia Biznesu 2013” za wyniki działalności Krajowego Punktu Kontaktowego Programu ramowego Unii Europejskiej na rzecz konkurencyjności i innowacji na lata 2007-2013 (CIP), którym Pan kieruje. Na czym polega owa „innowacyjność” KPK ?

– KPK utworzony przy ZBP jest pierwszym tego typu, wspólnym, przedsięwzięciem sektora publicznego i prywatnego w skali nie tylko krajowej, ale i europejskiej. Nasz KPK to swego rodzaju partnerstwo publiczno-prywatne. ZBP zaangażował w ten projekt kadry, wiedzę, doświadczenie, kontakty, a minister gospodarki środki na operacyjną działalność i wsparcie polityczne w UE. Innowacyjne jest też podejście podmiotowe do samego rynku finansowego. KPK obsługuje sześć środowisk finansowych: bankowe, poręczeniowe, pożyczkowe, leasingowe, funduszy vc i sieci „aniołów biznesu”. Pośrednicy finansowi z tych środowisk zaś obsługują przedsiębiorców.

Projektem był na pewno „pierwszym”, ale czy „udanym”?

– Udało nam się zbudować unikalną, polską platformę pośredników finansowych, operujących 17 preferencyjnymi instrumentami zwrotnymi dla firm o łącznej wartości prawie 4 mld euro. Jesteśmy pod tym względem liderem w Europie, a dalszy wzrost ograniczają tylko unijne zasady proporcjonalnego rozkładu geograficznego środków programów ramowych. Podam jeszcze jedną informację – cyfrę: 780. W uproszczeniu tyle (w złotych) wynosi „zwrot” dla polskiej gospodarki z każdej publicznej złotówki wydanej przez rząd na działalność KPK przy ZBP

Jak to możliwe, skoro do niedawna we wszystkich
rankingach dotyczących wykorzystania programów
ramowych UE Polska albo zajmowała
ostatnie miejsca, albo ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: