Banki finansują polski przemysł stoczniowy

Z rynku

Konsorcjum banków podpisało z Gdańską Stocznią „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. umowę linii na gwarancje i akredytywy, której celem jest wsparcie kluczowego projektu stoczni w najbliższych latach, związanego z budową promów typu Ro-Pax.

Gdańska Stocznia Remontowa
Autorstwa Brosen - Praca własna, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=665523

Konsorcjum banków podpisało z Gdańską Stocznią „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. umowę linii na gwarancje i akredytywy, której celem jest wsparcie kluczowego projektu stoczni w najbliższych latach, związanego z budową promów typu Ro-Pax.

Udzielona przez konsorcjum linia opiewa na kwotę 81 milionów euro. Projekt będzie zrealizowany dzięki współpracy Santander Bank Polska, mBanku, Banku Gospodarstwa Krajowego oraz KUKE. Rolę agenta finansowania pełni Santander Bank Polska, agentem zabezpieczeń jest mBank. Każdy z banków będzie udzielał gwarancji bankowych, akredytyw dokumentowych oraz zabezpieczających związanych z dostawami realizowanymi na potrzeby stoczni. Banki będą dodatkowo korzystały z regwarancji udzielonych przez KUKE.

- Zapewnienie przez konsorcjum banków niezbędnego do obsługi kontraktów z dostawcami i podwykonawcami limitu na gwarancje i akredytywy jest dla nas kolejnym kluczowym krokiem w realizacji kontraktu na budowę promów Ro-Pax. Projekt jest prowadzony zgodnie z założonym harmonogramem, co oznacza, że pierwsza jednostka ma być przekazana armatorowi w 2025 roku. Bardzo cieszymy się, że banki podjęły inicjatywę współpracy i wraz z KUKE wypracowały tak zaawansowaną strukturę finansowania, która wpisuje się w nasze oczekiwania – komentuje Michał Makowski, Dyrektor ds. Finansowych z Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A.

Promy będą niskoemisyjne

Ro-Pax to prom, który będzie mógł przewozić 400 osób. Promy będą niskoemisyjne, mają mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4,1 tys. m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów.

- Rozwiązanie zaproponowane przez konsorcjum jest przykładem innowacyjnego podejścia do kwestii dużych potrzeb klienta w zakresie limitów na gwarancje i akredytywy. Do tej pory jako samodzielny bank często współpracowaliśmy z KUKE, ale jednostkowe projekty eksporterów były mniejszej skali. W tym przypadku, z uwagi na wielkość przedsięwzięcia, wraz z mBankiem i BGK zbudowaliśmy konsorcjum, które najlepiej zaadresuje potrzeby i oczekiwania Stoczni. To co wyróżnia tę transakcję to inwestycja w zastosowaną na promach technologię ograniczającą emisje – komentuje Grzegorz Pojnar, dyrektor finansowania eksportu ECA w Santander Bank Polska.

Cieszymy się z naszego udziału w finansowaniu niskoemisyjnych jednostek, oszczędniejszych dla armatora i jednocześnie bardziej przyjaznych środowisku. Prowadzenie tego typu projektów wpisuje się w naszą strategię, w której agenda ESG, w tym odpowiedzialność za środowisko, stanowi ważny element – mówi Tomasz Niewola, dyrektor Departamentu Finansowania Strukturalnego i Mezzanine z mBanku.

Rozwój transportu morskiego i polskiego przemysłu stoczniowego

Promy będą obsługiwały linię między Świnoujściem a Ystad, wspierając rozwój transportu morskiego i polskiego przemysłu stoczniowego.

- Polski przemysł stoczniowy jest istotnym elementem krajowej gospodarki. Notujemy także wzrost międzynarodowych przewozów pasażerów drogą morską – w 2021 r. było ich o 21 proc. więcej niż w 2020 r.  Budowa Ro-Paxów w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” to jedno z największych takich przedsięwzięć w polskiej stoczni w ostatnich 30 latach, które przyczyni się do dalszego rozwoju tej gałęzi gospodarki. Ta inwestycja to także dalsza realizacja celów zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego. Nowe promy wybudowane w polskiej stoczni będą niskoemisyjne, napędzane czterema silnikami wykorzystującymi LNG ze wspomaganiem bateryjnym – mówi Iwona Kasperowicz, dyrektor Regionu Pomorskiego BGK.

Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego to największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding. Ma bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów.

Udostępnij artykuł: