Banki, rynek, klienci: Sygnały styczeń 2010

NBS 2010/01

BITWA O KONTA Od 1 stycznia polskie banki obowiązuje dyrektywa Komisji Europejskiej, zgodnie z którą, jeżeli klient postanowi zmienić bank, to nowy - do którego przenosi konto - zajmie się wszelkimi formalnościami, zapewniając szybkie przeniesienie regularnych płatności klienta, np. poleceń zapłaty i zleceń stałych.

BITWA O KONTA Od 1 stycznia polskie banki obowiązuje dyrektywa Komisji Europejskiej, zgodnie z którą, jeżeli klient postanowi zmienić bank, to nowy - do którego przenosi konto - zajmie się wszelkimi formalnościami, zapewniając szybkie przeniesienie regularnych płatności klienta, np. poleceń zapłaty i zleceń stałych.

AlertFinansowy.pl ustalił w badaniu sondażowym, że ponad połowa Polaków zdecydowałaby się na zmianę banku, jeśli byłoby to łatwe i szybkie, a otrzymaliby cenowo atrakcyjną ofertę. Sposobem na odebranie klientów rywalom może być przede wszystkim lepsza cena za usługi – a więc tańsze kredyty, niższe opłaty za konto oraz wyższe oprocentowanie lokat. Bez znaczenia jest to, czy będzie to znany bank, czy nowy gracz na rynku. To ogromna szansa dla małych i dynamicznych banków.

DYREKTYWA KREDYTOWA

Dyrektywa o kredycie konsumenckim (wejdzie w życie w połowie 2010 r.) określa, że wszystkie dane dotyczące zobowiązania muszą być podawane na ujednoliconym formularzu, który pozwala łatwo porównać propozycje poszczególnych banków. Projekt zakłada, że kredytobiorca może spłacić kredyt przed terminem, w dowolnym momencie i w dowolnej kwocie, a bank nie ma prawa mu tego odmówić. Banki uzyskają możliwość rekompensowania sobie wcześniejszej spłaty kredytu, ale tylko wtedy, kiedy suma przekracza 10 tys. euro.

Zasadą ma być przejrzystość oferty. Dyrektywa wprowadza definicję stałej stopy procentowej, która może być stała lub zmienna. Ponadto wydłużony zostanie okres odstąpienia od umowy (do 14 dni), co może spowodować spore perturbacje w systemach sprzedaży ratalnej. Także w reklamach kredytów będą musiały być podawane te same elementy oferty, by nie wprowadzać konsumentów w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: