Banki w ocenie UOKIK: Uczciwość kupiecka w klauzulach umownych

NBS 2014/09

Przekazy reklamowe, które mogą wprowadzać konsumenta w błąd, opieszałość w przekazywaniu do BIK informacji o spłacie kredytu czy niedozwolone klauzule w umowach z klientami - to niektóre z zakwestionowanych przez Prezesa UOKiK praktyk stosowanych przez banki, SKOK-i i fi rmy pożyczkowe.

Większość konsumentów podejmuje decyzje o zaciągnięciu kredytu po obejrzeniu materiałów marketingowych, które powinny być na tyle przejrzyste, aby przeciętny Kowalski nie musiał przeglądać ustaw, by sprawdzić, czy oferta jest dla niego korzystna. Reklamy wizerunkowe typu brand advertising nie wskazują konkretnych kosztów kredytu/pożyczki, a w związku z tym przedsiębiorcy nie są zobowiązani do spełnienia obowiązków informacyjnych określonych w przepisie art. 7 ustawy o kredycie konsumenckim. Prowadzona przez UOKiK analiza innych reklam niż wizerunkowe, to jest takich, w których przedsiębiorcy decydują się podać cenę kredytu, wykazała w instytucjach fi nansowych wiele nieprawidłowości, które będą przedmiotem postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Urząd zapowiada, że odpowiedzią na przekaz reklamowy, który może wprowadzać w błąd, będzie szybka ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: