Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży: Smak zwycięstwa – czyli kiedy widać efekty edukacji finansowej

BANK 2019/02

Wygrana cieszy, a kiedy jest to zwycięstwo na skalę europejską, to cieszy jeszcze bardziej. Powodów do dumy w I edycji konkursu Europejski Quiz Finansowy dostarczyli Paweł Rozbejko i Emil Ptak, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Głogowie. W trakcie zeszłorocznego finału organizowanego w Brukseli przez Europejską Federację Bankową zajęli I miejsce, pokonując 24 drużyny z całej Europy.

Wygrana cieszy, a kiedy jest to zwycięstwo na skalę europejską, to cieszy jeszcze bardziej. Powodów do dumy w I edycji konkursu Europejski Quiz Finansowy dostarczyli Paweł Rozbejko i Emil Ptak, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Głogowie. W trakcie zeszłorocznego finału organizowanego w Brukseli przez Europejską Federację Bankową zajęli I miejsce, pokonując 24 drużyny z całej Europy.

– Było trudno i było z kim rywalizować. Dużo się przygotowywaliśmy, ale jesteśmy zadowoleni, że reprezentując Polskę, udało nam się zająć najwyższe miejsce – takimi słowami podsumowali swój sukces po odebraniu wielkiego pucharu zwycięzców I edycji Europejskiego Quizu Finansowego. Drugie miejsce zajęła drużyna z Irlandii, a trzecie z Niemiec. W całości zmagań konkursowych pokonali łącznie 40 000 uczestników w całej Europie.

Tegoroczna edycja Europejskiego Quizu Finansowego jest na półmetku, zakończył się właśnie etap szkolny, trwają przygotowania do finału krajowego, który odbędzie się ostatnim tygodniu marca w trakcie Europejskiego Tygodnia Pieniądza (Euroepan Money Week). Finał europejski zaplanowany jest na 6–7 maja, ponownie w Brukseli. Co sprawiło, że w zeszłym roku Paweł i Emil byli najlepsi i co może pomóc tegorocznym finalistom osiągnąć zwycięstwo?

Organizacja konkursu w Polsce

W Polsce konkurs organizuje Fundacja Warszawski Instytut Bankowości we współpracy ze Związkiem Banków Polskich. Konkurs jest wieloetapowy, składa się z etapu szkolnego, finału polskiego i finału europejskiego. W zeszłym roku do pierwszego etapu, szkolnego, zgłosiło się ponad 8000 uczniów. Paweł i Emil byli najlepsi w swojej klasie i startowali wraz z ponad 570 parami finalistów z innych szkół do krajowego finału. Tegoroczne zmagania przebiegają według podobnego schematu. Emocje sięgną zenitu 29 marca, w szczególnym tygodniu, kiedy trwa Europejski Tydzień Pieniądza. O godzinie 10.00 wszyscy konkursowicze przystąpią do rozwiązywania testu online, w aplikacji Kahoot! Pytania wielokrotnego wyboru będą dotyczyć oszczędzania, inwestowania, zadłużenia, cyberbezpieczeństwa, a także systemu finansowego w Polsce i Europie. Zakres wymaganej wiedzy w konkursie znacznie przekracza wymogi podstawy programowej w szkole. Jednak uczniowie zainteresowani tematyką finansową mogą korzystać z udostępnionych materiałów uzupełniających w postaci filmów i dodatkowych testów przygotowawczych. Niezależnie, w większości szkół są także realizowane inne projekty edukacyjne w ramach programu Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży BAKCYL, np. lekcje w szkołach prowadzone przez bankowców – wolontariuszy BAKCYLA. W ramach przygotowań technicznych Warszawski Instytut Bankowości przewiduje organizację webinariów oraz testu próbnego 14 marca. Warto także zorganizować spotkanie w banku – szeroka sieć banków partnerskich ­BAKCYLA w całej Polsce znacznie ułatwia to zadanie. Waldemar Zbytek, wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości, podkreśla, że „wszyscy uczestnicy konkursu są wygranymi. Liczy się przede wszystkim wiedza, jaką ci młodzi ludzie zdobyli w zmaganiach konkursowych”.

Katarzyna Dydymska
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Heleny Raszki w Szczecinie
Udział w Europejskim Quizie Finansowym okazał się być dla nas przede wszystkim ogromną przygodą, szansą na sprawdzenie swojej wiedzy i zawiązanie nowych znajomości. Pamiętam jak mniej więcej rok temu odebrałam maila z informacją o konkursie. Początkowo, zmęczona zamknięciem jednego półrocza, nie zainteresowałam się nim zupełnie. Na szczęście nie wylądował od razu w koszu. Jakiś czas później, tuż przed końcem zgłoszeń, wróciłam do tej wiadomości. Spodobała mi się forma i tematyka konkursu. Co prawda z wykształcenia jestem matematykiem, ale temat finansów osobistych jest dla mnie bardzo ważny. W wielu komentarzach na blogach z tej dziedziny jak bumerang wracał problem braku edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Temat ogromnie ważny, którego nie załatwi kilka lekcji WOS-u. To mnie zainspirowało do napisania programu innowacji pedagogicznej i zaproponowania naboru do klasy z edukacją finansową. I to był strzał w 10! Od września spotykaliśmy się na cotygodniowych zajęciach traktujących o podstawowych zagadnieniach ekonomii, bankowości i historii pieniądza. W drugiej klasie rozmawialiśmy głównie o przedsiębiorczości. Zgłosił...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: