Bankowość i finanse | Branża finansowa w opinii internautów

BANK 2020/11

We wrześniu i październiku przeanalizowaliśmy setki tysięcy wzmianek dotyczących rynku finansowego. Wykorzystaliśmy do tego słowa kluczowe: kredyty mieszkaniowe, karta kredytowa, lokata oraz nazwy własne wszystkich banków w Polsce. Przyjrzeliśmy się również emocjom towarzyszącym dyskusji w sieci na temat branży finansowej. Internauci w ostatnich tygodniach najcieplej ocenili debiut Allegro na giełdzie, z zaangażowaniem szukali alternatyw dla niskooprocentowanych lokat oraz krytykowali zaostrzone warunki kredytowe.

We wrześniu i październiku przeanalizowaliśmy setki tysięcy wzmianek dotyczących rynku finansowego. Wykorzystaliśmy do tego słowa kluczowe: kredyty mieszkaniowe, karta kredytowa, lokata oraz nazwy własne wszystkich banków w Polsce. Przyjrzeliśmy się również emocjom towarzyszącym dyskusji w sieci na temat branży finansowej. Internauci w ostatnich tygodniach najcieplej ocenili debiut Allegro na giełdzie, z zaangażowaniem szukali alternatyw dla niskooprocentowanych lokat oraz krytykowali zaostrzone warunki kredytowe.

Agnieszka Uba

Dawno niewidziany na giełdzie uśmiech

W wypowiedziach na temat branży finansowej zazwyczaj nie znajdziemy przychylnych opinii i reakcji. Jednak 12 października było inaczej – debiut spółki Allegro na giełdzie papierów wartościowych spotkał się z pozytywnymi reakcjami internautów. Dzięki algorytmowi sztucznej inteligencji potrafimy sklasyfikować poszczególne wypowiedzi, opinie i komentarze jako emocje, takie jak złość, rozczarowanie, zadowolenie lub smutek. Jak widzimy na rys. 1, ilustrującym emocje wokół słowa kluczowego „Allegro”, to właśnie zadowolenie dominowało w dyskusjach odbywających się 12 października. Internet hucznie odtrąbił sukces debiutu Allegro, a nazwa spółki najczęściej występowała w asyście słów takich, jak: „sukces”, „gratulacje”, „brawo” oraz „szokująco dobry”.

Bankowość mobilna w ocenie internautów

Ostatnie tygodnie, gdy chodzi o bankowość elektroniczną i mobilną, należały do aplikacji IKO oraz firmy Revolut. Na początku października poinformowano, że aplikacja PKO Banku Polskiego ma już ponad 5 mln użytkowników. Wzrost jej popularności wśród dyskutujących internautów jest bardzo zauważalny. W rankingu aplikacji bankowych w sklepie Google Play, była ona oceniona aż 400 tys. razy i zdobyła średnią ocen na poziomie 4,8 – to jeden z najlepszych wyników wśród wszystkich aplikacji bankowych w Polsce. Użytkownicy wychwalają IKO przede wszystkim za wygodę użytkowania, intuicyjność oraz niezawodność. Dodatkowo, internauci na forach polecają ją jako bezpieczne rozwiązanie w czasach pandemii; oprócz innych funkcjonalności umożliwia ona również opłaty za bilety komunikacji miejskiej, przejazdy autostradą oraz parkowanie.

Podobną popularnością może poszczycić się w ostatnich tygodniach Revolut. Wielowalutowa karta początkowo przeznaczona była dla podróżników i biznesmenów. Z czasem jednak zyskała uznanie wśród szerszego grona użytkowników – głównie dzięki funkcji szybkiego przesyłania środków między dwoma kontami. W&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: