Bankowość i finanse | Emocje w pandemicznej rzeczywistości

BANK 2020/11

Z dr Ireną Leszczyńską psychologiem klinicznym, adiunktem w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku, autorką unikalnych prowadzonych przez ponad 20 lat badań nad stresem pracowników polskich platform wiertniczych, rozmawiał Krzysztof Mika.

Fot. Arch.prywatne

Z dr Ireną Leszczyńską psychologiem klinicznym, adiunktem w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku, autorką unikalnych prowadzonych przez ponad 20 lat badań nad stresem pracowników polskich platform wiertniczych, rozmawiał Krzysztof Mika.

Wiedza o psychologicznych aspektach związanych z pracą i jej środowiskiem ułatwia zrozumienie zjawisk i specyfiki pracy zdalnej, niezwykle ważnego elementu nowej pandemicznej rzeczywistości.

Zapewne pamięta pani peany o pracy zdalnej, wyrażane przez media, osoby opiniotwórcze, wreszcie samych pracowników…

– Istotnie, na początku naszego „spotkania” z wirusem byliśmy optymistami, liczyliśmy na to, że minie, że powstaną leki, szczepionki… Wiele osób zachwycało się wzrostem wydajności, większą swobodą świadczenia pracy i oczywiście nowoczesnością – w końcu żyjemy w świecie cyfrowym. W rzeczywistości jest to pierwsza w nowożytnej historii opresja dotycząca praktycznie całej ludzkości, wymagająca podjęcia wysiłku przesunięcia naszej aktywności społecznej w sferę technik i rzeczywistości cyfrowej.

Jak rozumiem, teraz sytuacja się zmieniła i pojawiło się wiele negatywnych elementów, mających silny wpływ na nasze funkcjonowanie jako pracownika.

– Tak – i to tak istotnych, że właśnie od nich proponuję zacząć, choć nie dotyczą one kwestii technicznych czy praktycznych pracy w sieci. Z licznych badań, a mimo krótkiego czasu trwania pandemii wykonano ich bardzo wiele, wynikają wnioski istotne i smutne zarazem.

Czyli nie jest aż tak dobrze, jak nam się wydawało?

– Nie jest – negatywne emocje pojawiły się szczególnie po wakacjach, kiedy wirus ruszył z nową siłą, a nadzieje na lekarstwa i szczepionki okazały się, na razie, płonne. Nasiliło to zjawisko lęku przed nieznanym, co więcej przed nieznanym, na które nie mamy żadnego wpływu. Możemy modyfikować swoje zachowania bądź osób z nami w ten czy inny sposób związanych, natomiast nie możemy wpływać na zjawiska o szerszej skali. Co więcej – mamy świadomość większego zagrożenia chorobą, niż było to wiosną, a ostatnie wzrosty czynią to szczególnie prawdopodobnym. Ta sytuacja ma oczywiście wpływ na zdalną pracę – bo ta obawa jest ciągle w naszych głowach, pytamy: co ze mną będzie, co się stanie? Wiąże się to z poczuciem braku kontroli nad rzeczywistością, co dotyczy zwłaszcza osób najbardziej niegdyś produktywnych, świetnie zorganizowanych, twórczych. Właśnie one bardzo często zwracają się o pomoc psychologiczną – funkcjonowanie w rzeczywistości niepewności, związanego z tym lęku, wspomnianego braku kontroli jest bardzo trudne do zniesienia.

Sądzę, że ludzie wytworzyli sobie jakieś sposoby na rozwiązywanie tych problemów – czy zawsze sensowne?

– Oczywiście. Stwierdzono występowanie dość rozpowszechnionego zjawiska nieracjonalnego optymizmu. Sprowadza się to do stwierdzenia, że mnie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: