Bankowość i finanse | Szybkie, płynne, bezpieczne i w tle – taka jest przyszłość płatności

BANK 2020/11

Pandemia COVID-19 wywarła wielki wpływ na zachowania konsumenckie oraz rynek handlu internetowego. Płatności zbliżeniowe oraz zakupy online to w tej chwili już nie tylko wygoda, ale konieczność. Konsumenci chcą płacić bezpiecznie, szybko i intuicyjnie. W tym kierunku podąża więc rozwój płatności cyfrowych.

Fot. Visa

Pandemia COVID-19 wywarła wielki wpływ na zachowania konsumenckie oraz rynek handlu internetowego. Płatności zbliżeniowe oraz zakupy online to w tej chwili już nie tylko wygoda, ale konieczność. Konsumenci chcą płacić bezpiecznie, szybko i intuicyjnie. W tym kierunku podąża więc rozwój płatności cyfrowych.

To, że konsumenci coraz częściej kupują w internecie, potwierdzają dane z wielu źródeł, także z największej sieci płatniczej na świecie, czyli VisaNet. W czerwcu 2020 r. liczba transakcji online z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o 30% w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Poza Polską, w Europie wzrost powyżej 20% odnotowano w 13 innych krajach. Dodatkowo wielu kupujących postanowiło po raz pierwszy zrobić zakupy w sieci. 5% posiadaczy kart Visa w Polsce, którzy przed pandemią (od 1 stycznia 2019 r do 8 marca 2020 r.) nie kupowali w internecie, w marcu br. dokonali tego typu transakcji. Konsumenci już od dłuższego czasu zauważają, że zakupy w sieci są wygodne i szybkie. Ostatnie miesiące dodatkowo przyspieszyły tendencje do korzystania z nowoczesnych rozwiązań płatniczych.

Nowy cyfrowy świat zakupów

W ślad za upowszechnianiem sprzedaży w internecie rosną oczekiwania, że transakcje cyfrowe staną się powszechnie dostępne i akceptowane w dowolnym miejscu i czasie. Dlatego celem Visa jest umożliwienie, aby tak rzeczywiście się stało na całym świecie. Współpracujemy ze sprzedawcami, rządami państw, programistami i fintechami oraz oferujemy innowacyjne rozwiązania, które odpowiedzą na zmieniające się potrzeby konsumentów. Chodzi o takie ulepszanie doświadczeń płatniczych, aby robienie zakupów było jak najbardziej intuicyjne, nie tracąc jednak nic z bezpieczeństwa. Kluczowe jest, by czas od podjęcia decyzji o kupnie danego produktu do dokonania płatności został maksymalnie skrócony, z korzyścią zarówno dla konsumenta, jak i właściciela sklepu. Klienci mogą skutecznie zniechęcić się do całego procesu, jeśli dany sklep wymaga wykonania zbyt wielu kroków lub wprowadzenia trudnych do zapamiętania informacji. To częsty powód porzucania koszyków zakupowych i rezygnacji. Jak pokazuje badanie Visa, 55% ankietowanych zrezygnowało z dokonania zakupu online w momencie płatności, np. z powodu zapomnienia hasła[1]. Dlatego coraz istotniejsza staje się tokenizacja, która pozwala na szyfrowanie danych płatnika. Dzięki tej funkcji wrażliwe dane karty użytkownika zapisane np. na stronie sklepu internetowego są zastępowane przez unikalny ciąg cyfr, co powoduje, że są niedostępne dla niepowołanych osób. Dodatkowo w przypadku zgubienia urządzenia z zapisanym tokenem, posiadacz może dalej korzystać z fizycznej karty Visa bez konieczności jej wymiany. Token zawsze można zastrzec w banku, a w chwili odzyskania telefonu zawnioskować o nowy.

Rewolucja na rynku płatności

Wraz z rozwojem nowych rozwiązań płatniczych, na znaczeniu zyskiwać będzie internet rzeczy i rozszerzona rzeczywistość oraz nowoczesne sposoby uwierzytelniania tożsamości konsumentów. Wzrośnie wykorzystanie takich form potwierdzania transakcji, jak biometria, czyli zatwierdzenie płatności odciskiem palca lub skanem twarzy. To sposób na rozpoznanie konkretnej osoby dzięki jej unikalnym cechom fizycznym. Dzięki temu rozwiązaniu konsumenci nie muszą zapamiętywać haseł czy kodów. 73% użytkowników kart Visa uważa, że danymi biometrycznymi posługuje się szybciej niż hasłami, a 76% twierdzi, że jest to łatwiejsze niż tradycyjne metody, np. wprowadzanie kodu. 92% osób, które wzięły udział w badaniu twierdzi, że rozpoznawanie odcisków palców jest najbezpieczniejszą formą uwierzytelniania płatności. Liczby te pokazują, że polscy konsumenci są otwarci i gotowi na te nowoczesne metody weryfikacji swoich danych.

Jedno zbliżenie, jedno kliknięcie

Oferowanie ujednoliconego doświadczenia płatniczego bez względu na to, czy klienci dokonują płatności w sklepie, czy w internecie jest bardzo ważne. Dlatego Visa wprowadziła jednolity standard płacenia w sieci, pozwalający płacić jednym kliknięciem (metoda Kliknij, aby zapłacić z Visa). Dzięki temu kupujący i sprzedawcy mogą mieć pewność, że zakup odbędzie się bezpiecznie i szybko niezależnie od formy zakupów, jaką wybrali.

Nowoczesne płatności stają się coraz bardziej „niewidoczne” i osadzone w codziennych czynnościach, takich jak m.in. płatność za przejazd komunikacją miejską. Operatorzy transportu miejskiego szukają dzisiaj rozwiązań, które sprawią, że pasażerowie będą czuć się bezpieczniej, korzystając z tramwajów bądź autobusów. Dlatego Visa w ostatnich miesiącach pomogła wprowadzić płatności zbliżeniowe w wielu miastach i obecnie wspiera ponad 500 systemów transportu publicznego na całym świecie. Podróżni nie muszą już stać w kolejkach, by doładować kartę miejską, czy też dotykać ekranów biletomatów. Wystarczy, że zbliżą kartę do terminala w danym środku komunikacji.

Ostatnie miesiące przyspieszyły rozwój technologii płatniczych. Konsumenci szybko przyzwyczaili się do płatności cyfrowych, a związana z nimi szybkość, wygoda i bezpieczeństwo budzą ich zaufanie. W najbliższych latach można spodziewać się przyspieszonej ewolucji idącej w stronę jeszcze lepszego doświadczenia dla klientów. 


[1]      Badanie dotyczące technologii biometrycznych w Polsce przeprowadzone przez Agencję Fabrizio Ward, LLC na zlecenie Visa w lipcu 2019 r. metodą dobrowolnej ankiety internetowej.

Udostępnij artykuł: