Bankowość i finanse | W trakcie pandemii płacimy inaczej – pomagamy biznesowi dostosować się do zmian

BANK 2020/11

Ostatnie miesiące przewróciły życie wielu z nas do góry nogami. Znaczne zmiany odczuli zarówno konsumenci, drobni przedsiębiorcy, jak i banki. Zmieniły się chociażby sposoby, w jakie płacimy. Spora część konsumentów przestawiła się na zakupy w internecie, a w sklepach coraz chętniej płaci zbliżeniowo, gdyż sprzyja to zasadom dystansowania społecznego.

Ostatnie miesiące przewróciły życie wielu z nas do góry nogami. Znaczne zmiany odczuli zarówno konsumenci, drobni przedsiębiorcy, jak i banki. Zmieniły się chociażby sposoby, w jakie płacimy. Spora część konsumentów przestawiła się na zakupy w internecie, a w sklepach coraz chętniej płaci zbliżeniowo, gdyż sprzyja to zasadom dystansowania społecznego.

Adrian Kurowski
Dyrektor Visa w Polsce

78% klientów na świecie zmieniło sposób, w jaki dokonują płatności za produkty, z powodu obaw o swoje bezpieczeństwo[1]. Dlatego małe firmy, które operowały dotychczas tylko gotówką, mierzą się obecnie z ogromnymi trudnościami, gdyż muszą szybko zaadaptować się do cyfrowego świata. Dane opublikowane przez Visa pokazują, że ponad połowa drobnych przedsiębiorców nie jest przygotowana do przyjmowania płatności online[2], a trzeba pamiętać, że to właśnie one stanowią trzon wielu gospodarek na świecie, dając zatrudnienie milionom osób. Dlatego tak istotne jest ich wsparcie w zaadaptowaniu się do nowych warunków i kontynuowaniu swojej działalności.

W związku z obecną sytuacją Visa robi więc to, w czym jest najlepsza. Dostarczamy drobnym przedsiębiorcom narzędzia oraz wsparcie eksperckie i finansowe, które pozwoli im przystosować się do zmian w zachowaniach konsumentów w obszarze płatności, co umożliwi ich biznesom powrót do równowagi. Badania przeprowadzone przez Visa pokazują, że niemal 2/3 kupujących wolałoby pójść do sklepu czy restauracji, która akceptuje transakcje zbliżeniowe. Sprzedawcy zaś mogą obsłużyć w ten sposób więcej klientów. Posiadanie terminala staje się więc coraz ważniejsze dla przedsiębiorców, zwłaszcza w tym trudnym dla nich okresie.

Krajobraz płatniczy w Europie zmienił się po podniesieniu limitów zbliżeniowych. Nastąpiło to w 29 krajach, a w Polsce była to znacząca zmiana, bo z 50 na 100 zł. W większości tych krajów udział tego typu płatności urósł w czerwcu o ponad 20%, w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Rosnące zapotrzebowanie na płatności zbliżeniowe, mobilne i internetowe da się zauważyć we wszystkich grupach na całym świecie. Na koniec czerwca br. ponad 75% płatności kartami Visa w Europie odbywało się zbliżeniowo. W Polsce wzrost tego typu transakcji wyniósł 5% w porównaniu do czerwca 2019 r. Ten rodzaj transakcji sprzyja zalecanemu przez ekspertów zachowaniu dystansu społecznego. Nie jest on już wybierany jedynie ze względu na wygodę, ale poniekąd z konieczności. Szybkie i skuteczne działanie w związku z inicjatywą podniesienia limitu płatności zbliżeniowych w obliczu pandemii zostało docenione podczas Kongresu Gospodarki Elektronicznej w październiku br. Visa wraz z kilkoma innymi pomiotami otrzymała za to specjalną nagrodę.

Świetnym przykładem tego, w jaki sposób wspieramy firmy, są działania Fundacji Polska Bezgotówkowa, której Visa jest współzałożycielem. Każdy przedsiębiorca, który chce rozpocząć akceptację płatności kartami, może otrzymać terminal na rok za zero złotych, bez żadnych dodatkowych opłat. W Polsce działa już ponad milion terminali płatniczych obsługujących płatności zbliżeniowe, a ponad 300 tys. z nich zainstalowano dzięki działalności Fundacji. Dodatkowo 30 czerwca br. minister finansów Tadeusz Kościński, przedstawiciele Związku Banków Polskich, organizacji płatniczych – Visa i Mastercard – oraz Fundacji Polska Bezgotówkowa podpisali porozumienie, które zakłada przedłużenie okresu finansowania terminali dla wszystkich detalistów do końca 2025 r. Ponadto rozszerzyliśmy działania Fundacji o dwa elementy. Pierwszy z nich to program „Zdrowo Bezgotówkowo”. Pokazuje on MŚP, jak działać w czasie pandemii, by zachować maksymalny poziom bezpieczeństwa. Drugi to „Wracamy, Nie Znikamy”, który uczy jak przenieść część działalności do internetu i generować przychody dla utrzymania firmy w czasie lockdownu.

Według badań Visa 86% właścicieli małych firm martwi się o stan swoich biznesów w najbliższych miesiącach[3]. Dlatego w ciągu najbliższych 10 lat planujemy skupić się na pomocy 50 mln MŚP na całym świecie, w tym 8 mln w Europie. Dodatkowo Visa Foundation zainwestuje 200 mln euro w rozwój cyfryzacji MŚP w ciągu następnych pięciu lat. Przekazaliśmy również w ostatnim czasie w Europie ponad 10 mln euro na pomoc najbardziej poszkodowanym firmom w odbudowie ich biznesów, w tym tych prowadzonych przez kobiety. Inicjatywa ta jest rozwinięciem wieloletnich działań Visa i Visa Foundation wspierających drobnych przedsiębiorców i przedsiębiorczynie na całym świecie.

Wsparcie małych i średnich przedsiębiorców jest kluczowe dla odbudowy gospodarki. Konsumenci w trakcie pandemii wybierają biznesy, które pozwalają dokonać im bezpiecznych, szybkich i wygodnych zakupów, a naszym celem jest pomóc firmom w spełnieniu tych oczekiwań.

        1 Visa Back to Business Study, sierpień 2020.

        2 Visa SME acceptance survey, październik 2019.

        3 Visa Back to Business Study, sierpień 2020.


[1]      Visa Back to Business Study, sierpień 2020.

[2]      Visa SME acceptance survey, październik 2019.

[3]      Visa Back to Business Study, sierpień 2020.

Udostępnij artykuł: