Bankowość i Finanse | Kobiety w Biznesie | Bariery do kariery

BANK 2021/06

Co czwarta kobieta na stanowisku menedżerskim czuje się niedoceniana w miejscu pracy. Mimo wysokiego stanowiska i pełnienia odpowiedzialnej funkcji, 61% menedżerek postrzega swoją rolę w firmie jako wspierającą a nie przywódczą, a 40% uważa własne osiągnięcia za przeciętne.

Fot. rudall30/stock.adobe.com

Co czwarta kobieta na stanowisku menedżerskim czuje się niedoceniana w miejscu pracy. Mimo wysokiego stanowiska i pełnienia odpowiedzialnej funkcji, 61% menedżerek postrzega swoją rolę w firmie jako wspierającą a nie przywódczą, a 40% uważa własne osiągnięcia za przeciętne.

Kobiety w Polsce stanowią 52% ludności, niestety, ich reprezentacja na odpowiedzialnych stanowiskach w biznesie jest znacznie mniejsza. O ile w przypadku zaangażowania kobiet w small biznes Polska na tle innych krajów europejskich wypada dobrze, to we władzach dużych firm, prowadzonych przez kilkuosobowe zarządy, kobiety są już w mniejszości. Z danych, zebranych przez agencję badawczą Bisnode a Dun & Bradstreet Company po przebadaniu 550 tys. firm różnej wielkości wpisanych do rejestru KRS wynika, że zaledwie 30% członków zarządów to kobiety, zaś stanowisko prezesa zajmują one jedynie w 23% organizacji.

Oznacza to, że zaledwie 26% kluczowych stanowisk w firmach zajmują kobiety. W porównaniu do roku 2018 to dwuprocentowy wzrost. Jeszcze mniejszy jest udział kobiet w radach nadzorczych spółek obecnych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych – wynosi 12,7% To wzrost jedynie o 1,6% w ciągu ostatnich 10 lat.

W Unii Europejskiej pod względem przedsiębiorczości kobiet zajmujemy jedno z najwyższych miejsc – co trzecia firma w Polsce jest założona i prowadzona przez kobietę. Zazwyczaj są to jednak niewielkie przedsiębiorstwa, zatrudniające do dziewięciu osób, najczęściej z branży usługowej – aż 75% tego typu firm należy do kobiet. Są to przede wszystkim salony fryzjerskie, salony urody, ale też kancelarie prawne, zakłady opieki zdrowotnej lub niewielkie przedsiębiorstwa produkcji i naprawy odzieży.

Opiekunka, nie liderka

Jedna czwarta kobiet na menedżerskich stanowiskach czuje się niedoceniana w miejscu pracy. Dzieje się tak mimo wysokiego stanowiska i pełnienia odpowiedzialnej funkcji – wskazują wyniki analiz przeprowadzonych przez Clue PR. Badania o zasięgu ogólnopolskim przeprowadzono na wyselekcjonowanej grupie ponad 450 kobiet na kierowniczych stanowiskach. Celem ankiety było zmapowanie całej siatki ograniczeń, jakie sprawiają że kobiety, mimo równościowych haseł zawartych w regulaminach i statutach firm, mają utrudnioną drogę do awansów.

Kobiety dostrzegają różnice w traktowaniu płci przy decydowaniu przez zarządy firm o awansach i podwyżkach, Jedna na pięć ankietowanych uważa, że płeć ma znaczenie przy decyzji o awansie pracownika, a także, iż zarobki na tych samych stanowiskach różnią się pomiędzy płciami, co zresztą zostało udowodnione w wielu badaniach o różnicach płacowych. Najbardziej zaskakujące i niepokojące różnice leżą jednak w postrzeganiu samych siebie i swojej roli przez kobiety na kierowniczych stanowiskach. 61% z nich uważa swoją funkcję w organizacji za wspierającą, co sugeruje, że kobiety nie postrzegają samych siebie jako przywódczyń. 37% badanych postrzega siebie jako „pomocnicę”, a 25% jako „opiekunkę”. Jako liderkę widzi siebie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: