Bankowość i Finanse | Loża Komentatorów – grudzień 2021 | Jakie działania powinny podjąć banki w obliczu nowych zagrożeń cyberprzestępczością?

BANK 2021/12

Prezentowane opinie stanowią odzwierciedlenie prywatnych poglądów i nie wyrażają stanowiska żadnej z instytucji, z którymi ich autorzy są związani zawodowo.

Prezentowane opinie stanowią odzwierciedlenie prywatnych poglądów i nie wyrażają stanowiska żadnej z instytucji, z którymi ich autorzy są związani zawodowo.

Wojciech Majewski
Expert Lead w zespole odpowiedzialnym za przeciwdziałanie oszustwom w ING Banku Śląskim

Obecnie widoczne jest przeniesienie wielu aspektów funkcjonowania społeczeństwa w świat cyberprzestrzeni i niestety zauważamy też, że w ostatnim czasie klienci są atakowani w każdym obszarze życia przez cyberoszustów. Próby manipulacji i metody socjotechniczne są cały czas modyfikowane. Właśnie cyberprzestępcy wykorzystują głównie metody socjotechniczne, w połączeniu z prostymi metodami technologicznymi, aby wyłudzić środki bezpośrednio od klientów.

Banki w obszarze cyberbezpieczeństwa, jak zresztą w każdym innym, powinny stawiać na ciągły rozwój technologiczny, a w kontekście, o którym mowa na możliwości detekcji w czasie rzeczywistym i zapobieganie podejrzanym działaniom oraz skuteczne możliwości identyfikacji klienta i jego działań. Dodatkowo banki, jako instytucje, powinny prowadzić szereg działań uświadamiających klientów. Działania te powinny być prowadzone regularnie, a informacje przekazywane w sposób łatwy i dostępny dla przeciętnego użytkownika. Im bardziej klienci będą świadomi zagrożeń, tym bardziej będą bezpieczni i odporni na próby ataków. W ING prowadzimy działania w obszarze rozwoju, choćby poprzez wdrożenie weryfikacji behawioralnej w MojeING, na co nasi klienci muszą wyrazić zgodę, do czego zachęcamy, a co zwiększa bezpieczeństwo w obszarze bankowości elektronicznej. Działamy również w obszarze uświadamiania klientów między innymi na naszej stronie, oraz w mediach społecznościowych.

Grzegorz Poznaniak
CISO w Santander Banku Polska

Sektor bankowy w Polsce mierzy się z wieloma zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Wszystkie instytucje finansowe traktują tego typu zagrożenia bardzo poważnie i stale inwestują w budowę rozwiązań i architektury IT odpornej na ataki, mając w pierwszej kolejności na względzie bezpieczeństwo środków na rachunkach swoich klientów. To jest najważniejszy element obrony przed cyberzagrożeniami, ale równie ważna jest współpraca całego sektora bankowego w Polsce – wymiana informacji o zagrożeniach i wymiana doświadczeń w ich zapobieganiu i neutralizowaniu. Tu nie ma i nie może być konkurencji, powinniśmy działać wspólnie dla bezpieczeństwa całego systemu bankowego i gospodarki.

Bardzo istotnym elementem dopełniającym budowę bezpiecznego świata bankowego jest również budowa cyberświadomości klientów i pracowników instytucji finansowych. Działania edukacyjne są i ciągle powinny być priorytetem dla banków, bo dzięki rozwojowi nowych metod i narzędzi obrony, również z użyciem sztucznej inteligencji do wykrywania ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: