Bankowość i Finanse | Loża Komentatorów – kwiecień 2021

BANK 2021/04

Jakie czynniki stanowią obecnie największą barierę dla digitalizacji sektora bankowego?

Jakie czynniki stanowią obecnie największą barierę dla digitalizacji sektora bankowego?

Prezentowane opinie stanowią odzwierciedlenie prywatnych poglądów i nie wyrażają stanowiska żadnej z instytucji, z którymi ich autorzy są związani zawodowo.

Aleksandra Buczkowska
dyrektor zarządzająca ds. produktów i segmentów klienckich, mBank

Polska jest w ścisłym gronie światowych liderów bankowości elektronicznej. Dotyczy to zarówno usług dostępnych online, jak też odsetka klientów po nie sięgających. W 2020 r. blisko 20 mln Polaków załatwiało swoje sprawy bankowe przez komputer czy smartfon.

Jednocześnie 16 największych banków ma około 4,5 tys. placówek. To znaczy, że wciąż jest potencjał cyfryzacji sektora. Przyczyna częściowo leży po stronie przyzwyczajeń klientów, ale i nie wszystkie cyfrowe procesy są doskonałe.

W mBanku blisko 80% wniosków produktowych jest inicjowanych w kanałach cyfrowych. Jednak przy złożonych produktach, jak kredyt hipoteczny, klienci wybierają placówkę. Wymagające przygotowania, trudny język i napięte terminy w połączeniu z wysoką stawką generują stres, który trudno rozładować bez pomocy człowieka. Dlatego postęp na tym polu będzie wiązał się z inwestycjami w innowacje technologiczne – złożone integracje, wyrafinowany UI/UX, AI.

Dalsza cyfryzacja w polskich bankach będzie kosztowniejsza. Stawką jest nie tylko rozwój, ale również utrzymanie cyfrowej platformy, a to spora inwestycja. W dobie zwiększonego popytu na digitalizację coraz trudniej pozyskać specjalistów IT. Banki muszą generować wysokie budżety, by skutecznie konkurować o najlepszych pracowników i finansować nowoczesne technologie. Tymczasem ostatni okres przyniósł znaczące spadki w rentowności. Gdy przestrzeń na optymalizację kosztów jest ograniczona, kierunki innowacji będą wyznaczane selektywnie. Myślę, że priorytetem będą przełomowe rozwiązania z potencjałem generowania wyższych przychodów.

Anna Gorzkowska
dyrektor Biura Strategii, PKO Bank Polski

Bankowość jest jednym z najbardziej zdigitalizowanych sektorów w naszym kraju. W badaniu „Digital Banking Maturity 2020” przeprowadzonym przez Deloitte, udział wzięło 318 banków z 39 krajów. Polskie uplasowały się na czwartym miejscu w kategorii kanałów cyfrowych, a pięć z nich zyskało miano cyfrowego lidera.

Większość polskich banków stawia na digitalizację, zwiększając liczbę usług dostępnych w kanałach cyfrowych. Pandemia jedynie przyspieszyła ten proces. Klienci otrzymują dostęp do coraz nowszych narzędzi, które pozwalają m.in. na założenie konta osobistego za pośrednictwem selfie czy inwestowanie swoich środków za pomocą kanałów zdalnych. Polskie banki rozpoczęły także digitalizację procesów związanych z produktami hipotecznymi czy obsługą firm i korporacji. Nie zapominajmy też o dostępie do usług ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: