Bankowość i Finanse | Loża Komentatorów – styczeń 2021

BANK 2021/01

W których obszarach bankowego biznesu pandemia najbardziej przyspieszyła cyfrową transformację?

W których obszarach bankowego biznesu pandemia najbardziej przyspieszyła cyfrową transformację?

Prezentowane opinie stanowią odzwierciedlenie prywatnych poglądów i nie wyrażają stanowiska żadnej z instytucji, z którymi ich autorzy są związani zawodowo.

Artur Adamczyk
prezes zarządu, Bank Polskiej Spółdzielczości SA

Pandemia zmieniła nawyki Polaków w wielu obszarach, w tym również w kwestiach płatności i zarządzania domowym budżetem. Wizyty w oddziałach bankowych stały się rzadsze, wiele zakupów robimy w sklepach internetowych, na popularności zyskały płatności mobilne, większość osób chce mieć możliwość obsługi konta przez internet lub w aplikacji mobilnej. I dotyczy to nie tylko klientów z młodego pokolenia, ale wszystkich, również przedstawicieli firm.

Dlatego jako banki spółdzielcze musimy inwestować w zdalne kanały kontaktu, udostępnianie produktów bankowych przez internet i smartfon, ułatwianie płatności bezgotówkowych. Szczególnie istotne jest wspieranie seniorów i klientów z mniejszych miejscowości, którzy dotychczas preferowali tradycyjną bankowość. Nowe formy kontaktu z bankiem powinni traktować jako wygodną zmianę, a nie przymus. W minionych miesiącach z dumą obserwowałem inicjatywy podejmowane w tym zakresie również przez najmniejsze banki spółdzielcze ze Zrzeszenia BPS.

To, co już zrealizowaliśmy w Grupie BPS – udostępnienie platformy do składania wniosków w programie pomocowym dla firm Tarcza Finansowa PFR, cyfrowa weryfikacja tożsamości, czyli mojeID, BLIK, Apple Pay, Garmin Pay i Fitbit Pay – to dopiero początek. Będziemy kontynuować prace nad sprzedażą produktów w kanałach elektronicznych. Częścią tego projektu jest przygotowanie do wideoweryfikacji tożsamości klienta. Dzięki temu banki spółdzielcze będą bliżej klientów – niezależnie od bieżącej sytuacji na rynku.

Przemysław Furlepa
wiceprezes zarządu, BNP Paribas Bank Polska, odpowiedzialny za Obszar Bankowości Detalicznej i Biznesowej

Narzucony przez pandemię dystans społeczny sprawił, że banki musiały szybko znaleźć nowe sposoby, aby zapewnić klientom ciągły i bezpieczny dostęp do swoich usług. Naturalnym rozwiązaniem stało się przyspieszenie digitalizacji, rozwijanej jeszcze przed kryzysem. Cyfrowe narzędzia przełożyły się na zmianę zachowań i preferencji konsumentów, o czym świadczy wyraźny wzrost liczby osób, dla których bankowość mobilna stała się nie tylko preferowanym, ale jedynym kanałem kontaktu z bankiem.

Prawdziwą rewolucję przeszła bankowość detaliczna. Czynności, które dawniej można było przeprowadzić wyłącznie osobiście, nagle stały się osiągalne zdalnie. Wideoweryfikacja pozwoliła na otwarcie konta bankowego przy użyciu smartfonu. Do zawarcia wiążących umów wystarczy podpis elektroniczny, który udostępniliśmy na platformie Autenti.

Wdrażają...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: