Bankowość i Finanse | Media Społecznościowe | Branża finansowa oczami internautów

BANK 2020/12

Za pomocą narzędzia do badania opinii internautów przeanalizowaliśmy setki tysięcy dyskusji dotyczących rynku finansowego w Polsce. Badaliśmy, w jaki sposób konsumenci opisują bieżące wydarzenia, komentują wejście na rynek nowych fintechów oraz – niezwykle powszechne w listopadzie – awarie bankowości elektronicznej. Przyjrzeliśmy się również emocjom towarzyszącym dyskusji w sieci na temat branży finansowej, cyberbezpieczeństwa i poszczególnych banków.

Za pomocą narzędzia do badania opinii internautów przeanalizowaliśmy setki tysięcy dyskusji dotyczących rynku finansowego w Polsce. Badaliśmy, w jaki sposób konsumenci opisują bieżące wydarzenia, komentują wejście na rynek nowych fintechów oraz – niezwykle powszechne w listopadzie – awarie bankowości elektronicznej. Przyjrzeliśmy się również emocjom towarzyszącym dyskusji w sieci na temat branży finansowej, cyberbezpieczeństwa i poszczególnych banków.

Artykuł powstał na podstawie danych z monitoringu internetu firmy SentiOne. Dzięki algorytmom monitorującym wypowiedzi w internecie, od 9 lat wspiera ona największe polskie marki w analizie rynku i badaniu trendów.

Rozwój fintechów w dobie pandemii

W listopadzie Revolut ogłosił wprowadzenie kart kredytowych i kredytów konsumenckich do 20 tys. zł o oprocentowaniu wyliczanym indywidualnie dla każdego z klientów. Analizując dyskusje i reakcje w internecie, dostrzegliśmy, że konsumenci podeszli do tej informacji z dużą dozą ostrożności i sceptycyzmu. Obawy opinii publicznej wzbudziło przede wszystkim pytanie o to, w jakiej walucie zaciągane mają być zobowiązania oraz czy z przewalutowaniem będą się wiązały dodatkowe prowizje.

Sama instytucja również nie wzbudza obecnie dużego zaufania z uwagi na przypadki tymczasowego blokowania większych kwot na rachunkach. – Oferta celuje w grupę rynkową ok. 7 mln klientów „mobile only”, która obecnie rośnie, choćby z uwagi na pandemię. Ponadto Revolut pracuje nad wdrożeniem aplikacji webowej oraz na komputery, które będą dodatkowymi nowymi formami kontaktu dla klientów – zapowiada Virgilijus Mirkes, CEO Revolut Banku.

W listopadzie ogłoszono start działalności fintechu Zen. – Nie chcemy być bankiem. Chcemy być firmą technologiczną z licencją bankową. To nasza droga, jak i całej branży – deklarował wtedy Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP. Narracja o tym, że w przyszłość startupy mogą wszystko zmienić, dodając – w odróżnieniu od banków – wielkim finansom supermoce, powraca na scenę jak bumerang. A jak internauci zareagowali na ten debiut? Z jednej strony wykazali duże zainteresowanie ofertą cashback i promowanymi niskimi kursami walut. Z drugiej zaś, znaczna część komentujących sceptyczne oceniała nowy projekt fintechowy, pytała o nadzór KNF oraz kwestionowała atrakcyjność oferty. „Znikną z rynku szybciej, niż się pojawili; w tym momencie jest kilka platform, które oferują darmowe konta, a co do rzucania wyzwania Revolutowi czy n26, to jakiś hurraoptymizm do potęgi” – brzmiała jedna z opinii.

Już niebawem na ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: