Bankowość i Finanse | Najmłodsi Klienci | Konta dla młodzików

BANK 2020/10

Fot. weyo/stock.adobe.com

Jeszcze do niedawna juniorzy byli niemal niezauważani przez instytucje finansowe. W ostatnim jednak czasie banki doszły do wniosku, iż przyszłego klienta należy sobie wychować, stąd wysyp produktów dedykowanych tej grupie wiekowej.

Dla sporej części rodziców kryzysowe uwarunkowania stanowią impuls, by z większą troską pochylić się nad budowaniem świadomości młodego pokolenia w dziedzinie ekonomii i finansów. To najistotniejszy wniosek z badania przeprowadzonego przez Think Forward Initiative Grupy ING i partnerów projektu. Prawie połowa ankietowanych przyznaje, że obserwowanie zajęć lekcyjnych w domu zwróciło ich uwagę na to, jak ważna jest edukacja finansowa dzieci. Jak budować tę wiedzę? Dwie trzecie rodziców (67%) uważa, że sami muszą zadbać o lepszą świadomość finansową swoich pociech, ale duża grupa badanych (prawie 60%) jest zdania, że również szkoły powinny brać czynny udział w jej budowaniu i kłaść większy nacisk na naukę zarządzania swoimi pieniędzmi.

Co powinny wiedzieć?

Czego powinniśmy uczyć dzieci w domowym zaciszu? Jak zachęcić przedszkolaki do poznawania zasad przedsiębiorczości? Czy warto dawać dzieciom kieszonkowe? Podpowiedzi udziela Fundacja Banku Millennium, która przygotowała zestaw artykułów poradnikowych o tym, jak uczyć dzieci finansów. Z kolei Bank Pekao przygotował raport „Dziecięcy świat finansów – jak rynek finansowy odpowiada na potrzeby najmłodszych klientów”.

Eksperci tej instytucji wzięli pod lupę edukację finansową polskich dzieci i młodzieży szkolnej. W opracowaniu podsumowującym wyniki badań czytamy: „Coraz więcej rodziców wie, jak ważne jest oszczędzanie, dlatego dążymy do ukształtowania takiego nawyku u najmłodszych. Dużym ułatwieniem jest powszechny dostęp do technologii. Wychowanie wśród innowacji i nowinek pozwala dziecku szybciej odnaleźć się w świecie wirtualnych finansów”.

Autorzy raportu wskazali, że sektor bankowy coraz lepiej odnajduje się na rynku produktów dla dzieci. Rodzice nie szukają jedynie ofert stworzonych dla najmłodszych, ale całych ekosystemów edukacyjnych, a rolę tę mogą pełnić aplikacje mobilne. Dla współczesnych dzieci obsługa tabletu czy telefonu komórkowego nie stanowi problemu. Badanie IQS „Family Power” wykazało, że prawie 85% uczniów w wieku 11–16 lat korzysta ze smartfonu. Rozwiązania skierowane do tej grupy odbiorców powinny zatem w pełni wykorzystywać możliwości, jakie dają nowe technologie.

Bogata oferta

Bankowcy nie ograniczają się do teoretycznych analiz, ale na ich podstawie tworzą produkty dla młodzieży. Najpopularniejsze są oferty dla osób w wieku 13–18 lat. PKO Konto Pierwsze nastolatek może założyć w obecności rodzica/opiekuna prawnego, który potwierdza możliwość dysponowania środkami przez dziecko. Aby otworzyć konto, wystarczy dokument tożsamości rodzica i legitymacja, dowód osobisty albo paszport dziecka. Rachunek posiada większość funkcji standardowego konta osoby dorosłej, a jego właściciel może korzystać z serwisu internetowego iPKO i aplikacji mobilnej IKO. Prowadzenie rachunku jest bezpłatne, a do konta wydawana jest karta debetowa z funkcją wielowalutową. Młodego kibica zainteresuje z pewnością możliwość wyboru wizerunku z galerii Oficjalnych Kart Ekstraklasy. Korzystanie z karty jest bezpłatne, jeśli dokona się dwóch transakcji bezgotówkowych w miesięcznym okresie rozliczeniowym kartą lub BLIKIEM (w przeciwnym razie opłata wynosi 3,90 zł/m-c). Przelewy w bankowości internetowej i mobilnej oraz wypłaty z bankomatów w kraju i zagranicą również są bezpłatne.

Bank Credit Agricole ma w swojej ofercie konto dla nastolatków. Konto dla Ciebie GO! dostępne jest dla młodzieży w wieku 13–18  lat. Jego prowadzenie oraz karta do konta są bezwarunkowo bezpłatne. Konto może być otwarte za zgodą rodzica, bądź przedstawiciela ustawowego dziecka. Ponieważ posiadacz konta nie ma pełnej zdolności do czynności prawnej, może zatem dysponować środkami zgromadzonymi na koncie do kwoty zwykłego zarządu (dysponowanie środkami do kwoty zwykłego zarządu oznacza, dysponowanie środkami w ramach bieżących spraw życia codziennego). Rodzic lub opiekun prawny dziecka może się jednak temu sprzeciwić i zablokować niepełnoletniej osobie możliwość dysponowania środkami lub ograniczyć jego uprawnienia – musi to jednak zrobić pisemnie – wyjaśnia Paulina Kałuża-Lelakowska, Senior Product Manager w Credit Agricole Banku Polska.

Bank Pekao SA zapewnia produkty dla dzieci na każdym etapie życia. Konto Przekorzystne to rachunek osobisty, który „rośnie” razem z dzieckiem, prowadzony bezwarunkowo bezpłatnie do 26. roku życia. Konto oszczędnościowe, Mój Skarb, można założyć od dnia narodzin do 18. roku życia. W aplikacji mobilnej PeoPay lub serwisie internetowym Pekao24 rodzic ma dostęp do historii transakcji na rachunkach dziecka, może też wygodnie je zasilać kieszonkowym.

W ramach edukacji finansowej najmłodszych Bank Pekao wprowadził do oferty całkowicie bezpłatny pakiet PeoPay KIDS. To nowoczesne rozwiązanie wprowadzi dzieci w wieku od 6 do 13 lat w świat finansów. Wraz z kontem osobistym i oszczędnościowym dziecko otrzymuje dostęp do aplikacji PeoPay KIDS oraz kartę płatniczą. Może z niej bezpłatnie korzystać w sklepie i bankomacie, zaś limit takich transakcji (od 20 do 50 zł dziennie) ustala rodzic. Bank nie pobiera opłat za wydanie i obsługę karty.

Aplikacja jest prosta w obsłudze. Dziecko może wysłać przelew z bezpłatnego Konta Przekorzystnego lub doładować swój telefon. Rodzice mają nad tymi wydatkami kontrolę. Prośba o autoryzację takiej transakcji jest zawsze wysyłana do akceptacji rodzica. Mama lub tata mogą w swojej aplikacji mobilnej PeoPay i bankowości internetowej Pekao24 w Panelu rodzica nie tylko dyskretnie nadzorować finanse dziecka, zasilać jego konto, ale także łatwo i szybko ustawić kieszonkowe.

Pakiet PeoPay KIDS mogą założyć rodzice, którzy posiadają konto w banku. Wystarczy zalogować się do aplikacji PeoPay lub serwisu internetowego Pekao24 i założyć dziecku Pakiet PeoPay KIDS w Panelu rodzica. Bank nie wymaga dokumentu tożsamości dziecka, wystarczy jego PESEL i podstawowe dane osobowe.

Pakiet PeoPay KIDS mogą założyć rodzice, którzy posiadają konto w banku. Wystarczy zalogować się do aplikacji PeoPay lub serwisu internetowego Pekao24 i założyć dziecku Pakiet PeoPay KIDS w Panelu rodzica. Bank nie wymaga dokumentu tożsamości dziecka, wystarczy jego PESEL i podstawowe dane osobowe.

Rodzic bądź opiekun w pełni kontroluje, ile dziecko może wydać, przelewając określoną kwotę, może także ustalać limity. A dziecko podejmuje swoje pierwsze drobne decyzje zakupowe, a także uczy się, jak samodzielnie i bezpiecznie poruszać się w obszarze finansów osobistych.

Oprócz karty przedpłaconej dla dzieci poniżej 13. roku życia ING Bank Śląski oferuje również Otwarte Konto Oszczędnościowe, które rodzic bądź opiekun prawny może otworzyć dla dziecka w dowolnym oddziale. Konto to oferowane jest również w grupie wiekowej powyżej 13. roku życia. W swojej ofercie bank posiada również Konto Mobi dla nastolatków w wieku 13–18 lat.

Także banki spółdzielcze z grupy SGB świadczą usługi dla osób niepełnoletnich, opierając się na zgodzie ich opiekunów prawnych. Głównie są to rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe w pakiecie Konto TAK! Skorzystać z oferty może osoba małoletnia, która ukończyła 13 lat i posiada zgodę przedstawiciela ustawowego na zawarcie umowy konta.

Do Konta TAK! Wydawane są debetowe karty płatnicze dedykowane osobom małoletnim, mają one możliwość korzystania z BLIKA, usług bankowości internetowej, nowoczesnej aplikacji mobilnej SGB Mobile oraz portfeli cyfrowych, takich jak Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay. Warto dodać, że każdy z banków zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej może dostosować produkt do oczekiwań lokalnego rynku, polityki handlowej i własnego modelu biznesowego, zatem oferty mogą się nieznacznie różnić.

Najlepsza inwestycja

Dla SGB-Banku oraz zrzeszonych banków spółdzielczych młodzi klienci zawsze byli ważną grupą odbiorców. Im właśnie dedykowana była aktywność edukacyjna w ramach Szkolnej Kasy Oszczędności, która od lat uczy młodzież odpowiedzialnego zarządzania swoimi pieniędzmi. Z biznesowego punktu widzenia młody klient oznacza dla banku inwestycję, wraz z upływem czasu jego aktywność i wynikająca z niej dochodowość dla banku wzrasta. Na bieżąco reagujemy na potrzeby młodych klientów, dopasowując ofertę w zakresie produktów kredytowych oraz depozytowych na specjalnych warunkach, zachowując w ten sposób długotrwałe relacje klienta z bankiem – wyjaśnia Roman Szewczyk, rzecznik prasowy SGB-Banku.

– Młodzi ludzie to obecnie bardzo ważny segment klientów dla Credit Agricole Banku Polska. Bardzo ważne, aby jak najwcześniej rozpoczynali swoją podróż z bankowaniem. Dzięki temu od najmłodszych lat uczą się zarządzania swoimi finansami oraz oszczędzania. Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo, jakie daje gromadzenie pieniędzy na koncie, i płatności za codzienne zakupy kartą. Dla nas istotne jest także to, aby jak najwcześniej rozpocząć budowanie relacji z młodym klientem i powoli wprowadzać go w świat finansów. Dzięki temu mamy szansę na zbudowanie długotrwałej relacji i pozyskanie lojalnych klientów, którzy będą w przyszłości korzystać również z innych produktów oferowanych przez nas – dodaje Paulina Kałuża-Lelakowska.

Ile rachunków dziecięcych prowadzą polskie banki? Niechętnie udzielają one takich informacji. Obecnie SGB-Bank prowadzi ponad 52 tys. rachunków otwartych na rzecz osób niepełnoletnich. To prawie o 30% więcej niż we wrześniu 2019 r. Z kolei w Credit Agricole jest otwartych ponad 20 tys. rachunków dla osób młodych.

Aby bankowcy mogli skutecznie walczyć o grupę najmłodszych klientów, muszą ich lepiej rozumieć. Potrzeby młodych są inne niż klientów dojrzałych, odmienne są też ich zainteresowania i sposób komunikacji. Tworząc ofertę dla osób młodych, banki muszą jak najlepiej odpowiedzieć na ich oczekiwania, udostępniając nowoczesną aplikację mobilną, bankowość internetową oraz debetowe karty płatnicze zapewniające dostęp do pieniędzy wszędzie i natychmiast.

Udostępnij artykuł: