Bankowość i Finanse | NetB@nk Q1/2020 | Sześć milionów mobilnych klientów

BANK 2020/07

W I kw. 2020 r. proces zamrażania gospodarki w związku epidemią COVID-19 dopiero się rozpoczynał, większość najbardziej restrykcyjnych obostrzeń wprowadzono zaś z początkiem kwietnia br. W tym właśnie czasie nastąpiło istotne zwiększenie korzystania z usług bankowości elektronicznej.

Wykresy gospodarcze
Fot. stock.aobe.com/Costello77

W I kw. 2020 r. proces zamrażania gospodarki w związku epidemią COVID-19 dopiero się rozpoczynał, większość najbardziej restrykcyjnych obostrzeń wprowadzono zaś z początkiem kwietnia br. W tym właśnie czasie nastąpiło istotne zwiększenie korzystania z usług bankowości elektronicznej.

Tendencję wzrostową dało się zaobserwować w większości monitorowanych kategorii, zarówno w segmencie przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych, a także użytkowników bankowości mobilnej i klientów mobile only. Skala transakcji bezgotówkowych w systemie Elixir była wprawdzie nieco niższa w ujęciu kwartalnym, ale w stosunku do roku ubiegłego zwiększyła się zarówno ilość, jak i wartość wykonanych operacji. W ciągu roku podwoiła się liczba transakcji natychmiastowych, a w stosunku kwartalnym wzrosła ona o jedną piątą.

Rosnące zainteresowanie

Chociaż okres od stycznia do marca bieżącego roku nie upływał jeszcze pod znakiem lockdownu w gospodarce, obostrzeń w kwestii poruszania się i korzystania ze sklepów i placówek usługowych, dane odnośnie wykorzystania zdalnych kanałów transakcyjnych w bankowości wskazują na zwiększone zainteresowanie klientów tymi usługami. Przypomnijmy, że liczba klientów indywidualnych, mających możliwość korzystania z bankowości internetowej od kilku kwartałów utrzymuje się na zbliżonym poziomie 37,3 mln.

Na koniec ub.r. było 18,28 mln klientów aktywnych, czyli takich, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do serwisów bankowości elektronicznej. 31 marca br. grupa ta zwiększyła się do około 19 mln. W ciągu pierwszego kwartału tego roku liczba aktywnych klientów indywidualnych wzrosła o 3,56%, czyli nominalnie o 651 tys., a w ujęciu rocznym odpowiednio o 8,18% i 1,43 mln. Oznacza to, iż wskaźnik aktywnego wykorzystania bankowości internetowej na przestrzeni 12 miesięcy poprawił się z 45% do 50% i jest najwyższy w historii raportów NetB@nk.

Średnia liczba przelewów bankowych zlecanych przez klientów indywidualnych nie zmieniła się w sposób znaczący i pozostawała na poziomie sześciu operacji miesięcznie. Istotnie zwiększyła się natomiast wartość realizowanych transakcji. W ujęciu kwartalnym odnotowano tu 25-procentowy wzrost, z około 903 zł na koniec grudnia 2019 r. do 1134 zł na koniec marca br. O 20% w zestawieniu z poprzednim okresem zwiększyła się też średnia wartość rozliczeń (suma wpływów i wydatków w miesiącu), przypadająca na jednego klienta. Kwotowo oznacza to wzrost z 5,7 tys. do 6,9 tys. zł zaledwie na przestrzeni trzech miesięcy.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: