Bankowość i Finanse | Nowe produkty bankowe | Co przyniesie przyszłość

BANK 2022/04

Podstawowe produkty bankowe, jak lokata czy kredyt, wydają się niezmienionym rdzeniem działalności tych instytucji od średniowiecza, gdy we Włoszech powstały pierwsze banki. A jednak wciąż rozwijały one nowe produkty, dostosowując się do zmieniającego świata i wytyczając nowe trendy. Nic nie wskazuje na to, by ten pościg za nowym się zakończył. W najbliższym czasie możemy spodziewać się wprowadzenia na rynek kolejnych produktów bankowych.

Fot. apinan/stock.adobe.com

Podstawowe produkty bankowe, jak lokata czy kredyt, wydają się niezmienionym rdzeniem działalności tych instytucji od średniowiecza, gdy we Włoszech powstały pierwsze banki. A jednak wciąż rozwijały one nowe produkty, dostosowując się do zmieniającego świata i wytyczając nowe trendy. Nic nie wskazuje na to, by ten pościg za nowym się zakończył. W najbliższym czasie możemy spodziewać się wprowadzenia na rynek kolejnych produktów bankowych.

W coraz bardziej cyfrowym i zanurzonym w technologii świecie pewna może być tylko zmiana. Również w bankowości należy oczekiwać coraz to nowych trendów i innowacji produktowych. Niektóre z nich już widać za progiem, inne pewnie okażą się dużym zaskoczeniem. Eksperci wskazują jednak, że mówiąc o nowych produktach bankowych, niekoniecznie należy skupiać się na konkretnych wdrożeniach, a raczej zastanowić się, jakie podejście do innowacji powinien zastosować sektor, by skutecznie odpowiadać na potrzeby klientów.

– O banku i produktach bankowych należy myśleć w kategoriach infrastruktury, a nie celu samego w sobie. Bankowcy od lat myślą, że klienci ekscytują się komunikacją na temat, jakie bank ma produkty. Z badań, wywiadów, praktyki projektowej, a nawet zwykłego zdrowego rozsądku, wynika jednak, że jest to kompletna nieprawda. Nikt nie szuka produktów bankowych tak, jak się szuka fajnych butów czy samochodu – mówi Karol Stępień, Head of FinTech and Banking w 10Clouds.

Zdaniem eksperta, przy wprowadzaniu nowych produktów banki powinny odejść od narracji skupiającej się na ich cechach, takich jak np. brak opłat za konto. Ponadto powinny też odejść od typowo bankowych produktów na rzecz usług finansowych zaszytych w ofercie innych podmiotów i innych branż. – Najprostszym przykładem jest choćby bramka płatności zaszyta na stronie sklepu internetowego. W przypadku dużych klientów biznesowych w grę wchodzą oczywiście znacznie bardziej złożone i skomplikowane produkty – wyjaśnia Karol Stępień.

Do tego, że produktowych inspiracji banki powinny szukać raczej poza swoim podwórkiem, przekonany jest również Wojciech Bolanowski, Chief Product Officer, digital banking w saudyjskim ABHGA. – Chociaż obecnie, ze względu na wciąż przyspieszające zmiany w każdym aspekcie życia, jeszcze trudniej snuć prognozy na przyszłość niż kiedyś, w zakresie produktów bankowych pewne trendy wydają się jasne. Przede wszystkim wydaje się, że innowacyjny potencjał klasycznych produktów bankowych został zrealizowany przez ich cyfryzację i adaptację do bankowości mobilnej. Dlatego w krótkim terminie nowe inspiracje nadejdą spoza ścisłego obszaru bankowości – podkreśla. Jako główne źródła tych inspiracji wskazuje na nowe technologie, firmy bigtech oraz pozabankowe instytucje finansowe.

Banki podglądają fintechy

Polski sektor bankowy jest wskazywany jako jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie. W znacznej mierze jest to jednak adaptowanie rozwiązań wypracowanych poza sektorem, a nie tworzenie własnych. Z jakiego powodu banki wydają się posiadać pewne problemy z innowacyjnością?

– Na przeszkodzie stoi complexity instytucji przejawiające się na różnych płaszczyznach: regulacyjnej, prawnej, compliance, technologicznej, biznesowej czy marketingowej. Złożoność procesów i ilość zależności między procesami i produktami jest tak duża, że bardzo trudno jest znaleźć przestrzeń do innowacji – wskazuje Karol Stępień. Dlatego, w jego ocenie, zamiast oczekiwać wymyślania przez banki nowych produktów, należy liczyć raczej na usprawnianie istniejących procesów i nadawania nowych cech produktom już istniejącym.

Przestrzeń na innowacyjność banki próbują znaleźć poprzez tworzenie spółek celowych, spin-off lub przez kupowanie fintechów. Przoduje w tym hiszpańska grupa bankowa BBVA. W ten sam nurt wpisuje się ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: