Bankowość i Finanse | Raport NetB@nk | Bankowość elektroniczna – rok w pandemii

BANK 2021/08

Minął okrągły rok od wybuchu pandemii COVID-19 w Polsce. Dane, dotyczące korzystania ze zdalnych kanałów dostępu do bankowości, potwierdzają istotny, choć nie skokowy, wzrost aktywności klientów, a I kw. br. to przede wszystkim stabilny przyrost użytkowników w monitorowanych kategoriach zdalnych kanałów bankowości. Po raz kolejny relatywnie największe przyrosty aktywności obserwujemy w segmencie bankowości mobilnej.

Fot. Jiw Ingka/stock.adobe.com

Minął okrągły rok od wybuchu pandemii COVID-19 w Polsce. Dane, dotyczące korzystania ze zdalnych kanałów dostępu do bankowości, potwierdzają istotny, choć nie skokowy, wzrost aktywności klientów, a I kw. br. to przede wszystkim stabilny przyrost użytkowników w monitorowanych kategoriach zdalnych kanałów bankowości. Po raz kolejny relatywnie największe przyrosty aktywności obserwujemy w segmencie bankowości mobilnej.

Minione 12 miesięcy to czas wzmożonego, niekiedy wręcz wymuszonego korzystania z wszelkich aktywności zdalnych, w tym kanałów bankowości elektronicznej. Dzięki m.in. dobremu przygotowaniu technologicznemu banków miliony polskich klientów nie doświadczyły problemów ze swobodnym dostępem do środków pieniężnych, bieżącymi rozliczeniami i płatnościami, a gospodarka mogła nieprzerwanie funkcjonować. Okres pandemii dobitnie uzmysłowił wszystkim znaczenie i użyteczność elektronicznych usług bankowych i infrastruktury, pozwalającej na korzystanie z nich. Banki rokrocznie przeznaczają setki milionów złotych na ten cel.

Stały postęp digitalizacji

Wiele wskazuje na to, że czeka nas dalszy postęp digitalizacji usług. Zwłaszcza czasowe ograniczenie możliwości korzystania z bankowości tradycyjnej – w oddziałach czy bankomatach – w czasie najbardziej restrykcyjnych lockdownów gospodarki i życia społecznego dobitnie pokazało użyteczność, do której klienci zdążyli już trochę przywyknąć, i która zdążyła już spowszednieć.

Pandemia nie spowodowała jednakże lawinowego wzrostu korzystania z usług bankowości elektronicznej i zdalnych kanałów dostępu. Dane pokazują, że w ciągu ostatniego roku mieliśmy do czynienia raczej ze stabilnym zwiększaniem się liczby klientów w kanałach zdalnych, w tempie zbliżonym do wcześniejszych okresów.

W okrągły rok po wybuchu pandemii COVID-19 w Polsce, czyli na koniec I kw. br., klienci mieli podpisanych 38,27 mln umów bankowości elektronicznej. W stosunku do rozpoczęcia pandemii przybyło niespełna milion nowych umów, co stanowiło 2,51% stanu wyjściowego. Nieco większy wzrost odnotowano wśród klientów aktywnych, czyli takich, którzy co najmniej raz w miesiącu logują się do serwisu bankowości elektronicznej. Na koniec marca br. było ich 19,94 mln, w ciągu roku przybyło ponad milion (5,32%) klientów indywidualnych, a w samym I kw. br. 460 tys.

Relatywnie największe wzrosty, podobnie jak w poprzednich kwartałach, odnotowano wśród użytkowników mobilnych aplikacji bankowych. Przed pandemią COVID-19 z tej formy interakcji z bankiem korzystało 12,3 mln klientów; rok później było ich wyższa o 2,17 mln osób, czyli o 17,56%, więcej. W samym pierwszym kwartale br. zaczęło z niej korzystać 379 tys. nowych klientów. Nie przybyło natomiast użytkowników mobile only, a więc osób, które korzystają wyłącznie z aplikacji, a nie z bankowości internetowej dostępnej za pośrednictwem przeglądarki www. Na początku pandemii było ich 6,1 mln, a po I kw. br. – 7,2 mln, przy czym w stosunku do końca 2020 r. ich liczba zmniejszyła się o 3%. Do tej pory segment mobile only charakteryzował się najwyższą wśród wszystkich kategorii dynamiką kwartalnego przyrostu nowych użytkowników.

Przedsiębiorcy bardziej aktywni

12 miesięcy pandemii pokazało, że Polacy korzystali z bankowości internetowej częściej i bardziej aktywnie, choć przeciętna wartość ich wydatków zmniejszyła się. W I kw. 2020 r. odnotowano średnio 6 przelewów na jednego klienta, 12 miesięcy później już 6,4. W&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: